Starbucks-topman neemt afscheid | RetailDetail

Starbucks-topman neemt afscheid

Starbucks-topman neemt afscheid
Shutterstock.com

Howard Schultz, de man die Starbucks groot maakte, verlaat eind deze maand het bedrijf dat zich momenteel in woelig vaarwater bevindt. Het bericht is in de Verenigde Staten aanleiding voor geruchten over politieke ambities.

 

Tegenvallende omzet

Schultz is een icoon in de VS: hij bouwde Starbucks uit van een kleine keten met elf koffiebars tot een multinationale speler met meer dan 28.000 vestigingen in 77 landen. Nadat hij eerder al de functie van CEO had overgelaten aan zijn opvolger Kevin Johnson, geeft hij nu ook de voorzittersrol op. Hij verlaat het bedrijf, maar krijgt wel de eretitel ‘chairman emeritus’.

 

Het afscheid komt niet als een grote verrassing: Starbucks kampt al een tijdje met tegenvallende omzetcijfers, vooral op zijn thuismarkt. Bovendien kwam het bedrijf erg negatief in het nieuws na een racistisch voorval in Philadelphia. Om in de toekomst dergelijke incidenten te voorkomen, stuurde Schultz alle winkelmedewerkers op training – een dure operatie die veel kritiek kreeg van aandeelhouders.

 

De topman haalt geregeld de pers met uitspraken over immigratie, genderissues en de wapenwetgeving. Nu gaan in de VS geruchten de ronde dat Schultz zich wel eens zou kunnen voorbereiden op een kandidatuur voor het presidentschap in 2020.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.