Startschot voor Auxo, de inkoopalliantie van Intermarché en Casino

Shutterstock.com

Het eerder dit jaar aangekondigde samenwerkingsverband tussen de Franse retailers Intermarché en Groupe Casino gaat nu officieel van start. Het Europese inkooplandschap beleeft een grondige hertekening.

 

Twee centrales

In april van dit jaar kondigden de Franse retailgroepen Casino en Intermarché aan dat ze voortaan niet alleen samen zouden inkopen, maar ook digitale diensten ontwikkelen en huismerken produceren. Dat project is nu concreet en kreeg de naam Auxo, naar de godin van de zomer uit de Griekse mythologie, die groei, expansie en voortuitgang verpersoonlijkt.

 

Meer bepaald lanceren de retailers twee inkoopcentrales: één voor food, geleid door Intermarché, en één voor non-food, getrokken door Casino. Buiten Frankrijk zetten de partners samen een organisatie op die internationale diensten aanbiedt aan grote industriële groepen die in Europa en Latijns-Amerika actief zijn. Die kreeg de naam Global Retail Services en is gevestigd in Brussel. Tot slot is er de joint venture Infinity Advertising die merken een sterk gedigitaliseerd retailmedia-aanbod voorstelt.

 

Stoelendans

Auxo zal zich concentreren op samenwerking met een beperkt aantal leveranciers die een sleutelrol vervullen door hun geografische voetafdruk en die individueel een dominante positie hebben in een groot aantal productcategorieën. De samenwerking is opgezet voor de duur van vijf jaar. Intermarché en Casino blijven wel volledig onafhankelijk van elkaar opereren op het vlak van alle andere inkopen, marketing, prijszetting, promoties en expansie.

 

De start van het inkoopverbond is onderdeel van een nieuw hoofdstuk in het verhaal van de Europese retailallianties. In maart van dit jaar verliet Intermarché de retailalliantie Agecore, terwijl Casino een einde maakte aan Horizon, de alliantie met Auchan, Metro, Dia en Schiever. Met de implosie van beide inkoopgroeperingen is een stoelendans begonnen. Edeka – ook een voormalig lid van Agecore – heeft intussen de internationale inkoopalliantie Epic Partners opgezet in samenwerking met Picnic, Biedronka, ICA, Jerónimo Martins, Magnit en Migros.

 

De grote vraag is nu, wat de overgebleven Agecore-leden van plan zijn: na het opstappen van de twee grootste leden blijven Colruyt, Conad, Coop en Eroski immers verweesd achter met een gebrek aan echte slagkracht. Wordt vervolgd…