Steeds meer boeren verkopen aan consument

Steeds meer boeren verkopen aan consument

Steeds meer landbouwers verwerken hun producten zelf om ze dan rechtstreeks aan de consument te verkopen. Bij de meest recente telling noteerde het FAVV er 1.534, tegenover 585 in 2010.

Producenten hebben erkenning nodig

Professionelen in de land- en tuinbouw mogen hun fruit, groenten, rauwe melk, kruiden, … verkopen aan andere operatoren in de voedselketen of rechtstreeks aan de consument, zonder dat ze dit moeten meedelen aan het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. Hiervoor volstaat namelijk hun registratie als primaire producent. Wie zijn hoeveproducten ook bewerkt vooraleer ze worden verkocht, moet dit echter wel apart aanmelden. Het gaat dan bijvoorbeeld om landbouwers die rauwe melk verwerken tot zuivelproducten of boeren die vlees van eigen runderen verwerken in een hoeveslagerij.

 

De meeste boeren die die bewerkte hoeveproducten aan de consument leveren, zijn te vinden in Henegouwen (334), West-Vlaanderen (282) en Oost-Vlaanderen (185). Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest telt er maar vijf. De meesten leggen zich toe op de productie van zuivel (724), de bewerking van plantaardige producten (437) en het uitbaten van een hoeveslagerij (193). Er zijn ook elf erkende bewerkers van pluimvee en konijnen onder de landbouwers.

 

Voor heel wat landbouwers biedt het uitbaten van een hoevewinkel de mogelijkheid een hogere prijs te bekomen voor hun productie. In het andere geval zien ze die naar de verwerkende industrie en de handel gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top