Steeds meer boeren verkopen aan consument | RetailDetail

Steeds meer boeren verkopen aan consument

Steeds meer boeren verkopen aan consument

Steeds meer landbouwers verwerken hun producten zelf om ze dan rechtstreeks aan de consument te verkopen. Bij de meest recente telling noteerde het FAVV er 1.534, tegenover 585 in 2010.

Producenten hebben erkenning nodig

Professionelen in de land- en tuinbouw mogen hun fruit, groenten, rauwe melk, kruiden, … verkopen aan andere operatoren in de voedselketen of rechtstreeks aan de consument, zonder dat ze dit moeten meedelen aan het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. Hiervoor volstaat namelijk hun registratie als primaire producent. Wie zijn hoeveproducten ook bewerkt vooraleer ze worden verkocht, moet dit echter wel apart aanmelden. Het gaat dan bijvoorbeeld om landbouwers die rauwe melk verwerken tot zuivelproducten of boeren die vlees van eigen runderen verwerken in een hoeveslagerij.

 

De meeste boeren die die bewerkte hoeveproducten aan de consument leveren, zijn te vinden in Henegouwen (334), West-Vlaanderen (282) en Oost-Vlaanderen (185). Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest telt er maar vijf. De meesten leggen zich toe op de productie van zuivel (724), de bewerking van plantaardige producten (437) en het uitbaten van een hoeveslagerij (193). Er zijn ook elf erkende bewerkers van pluimvee en konijnen onder de landbouwers.

 

Voor heel wat landbouwers biedt het uitbaten van een hoevewinkel de mogelijkheid een hogere prijs te bekomen voor hun productie. In het andere geval zien ze die naar de verwerkende industrie en de handel gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.