Sterk Albert Heijn, stabiel Delhaize in vierde kwartaal | RetailDetail

Sterk Albert Heijn, stabiel Delhaize in vierde kwartaal

Sterk Albert Heijn, stabiel Delhaize in vierde kwartaal
Foto Ahold Delhaize

Ahold Delhaize heeft er een degelijk vierde kwartaal op zitten, vooral dankzij sterke prestaties van Albert Heijn en Bol.com. In België blijft Delhaize ter plaatse trappelen.

 

Drukke eindejaarsperiode

In het vierde kwartaal van 2017 realiseerde de fusiegroep een omzet van 15,8 miljard euro, een groei met 1,6% bij constante wisselkoersen (inclusief zwakke dollar is er een daling met 3,6%). Op de Nederlandse markt boekte de retailer een vergelijkbare omzetgroei met 6,0%, dankzij een bijzonder drukke eindejaarsperiode voor Albert Heijn. Dat wist zijn marktaandeel opnieuw te vergroten, van 35,2% in 2016 naar 35,3% in 2017. Bol.com rapporteerde een groei met 29,8% in het vierde kwartaal en komt uit op een jaaromzet van 1,6 miljard euro.

 

In België bleef de omzet in het vierde kwartaal stabiel tegenover 2016, maar rekening houdend met een kalendereffect was er een lichte verbetering, zegt Ahold Delhaize. De aangesloten winkels presteerden sterk, net als Luxemburg. Het marktaandeel bleef vorig jaar op peil.

 

Verbeterde cashflow

In de rest van Europa werden de prestaties negatief beïnvloed door een omzetdaling in Griekenland, waardoor de vergelijkbare groei beperkt bleef tot 0,3%. In de Verenigde Staten deed Delhaize America het goed met een vergelijkbare omzetgroei van 1,5%, terwijl Ahold USA er met 0,6% op vooruitging.

 

Voor het volledige jaar 2017 komt de pro forma omzet uit op 62,7 miljard euro, een groei met 1,7% bij constante wisselkoersen. De groep verwacht dat de operationele marge 3,9% zal bedragen, wat volgens de verwachtingen is. De vrije kasstroom zal boven de verwachtingen liggen, wat mogelijk goed nieuws is voor de aandeelhouders. Winstcijfers maakt Ahold Delhaize bekend op 28 februari. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.