Sterke online groei stuwt resultaten Ahold

Sterke online groei stuwt resultaten Ahold

Het Nederlandse Ahold, het moederbedrijf van bol.com en Albert Heijn, heeft in het eerste kwartaal een mooie omzetstijging van 4,3 procent behaald. Dat was voor een groot stuk te danken aan de online verkopen.

 

Online flinke sprong

De netto-omzet van Ahold groeide in het eerste kwartaal naar 11,8 miljard euro. Dat is een stijging van 4,3 procent. Bij constante wisselkoersen was er sprake van een omzetgroei van 3,5 procent. Vooral online wist Ahold een stevige sprong voorwaarts te maken. Daar groeide de omzet met 27,4 procent tegen constante wisselkoersen. De nettowinst kwam uit op 241 miljoen euro, een groei van 13,1 procent.

 

"We blijven onze strategische doelstellingen waarmaken en realiseerden een goede operationele en financiële prestatie in het eerste kwartaal. Onze focus ligt onverminderd op onze klanten en op ons Simplicity-programma, dat ons in staat stelt te investeren in onze sterke lokale merken om nog meer waarde en innovatie te bieden”, aldus CEO Dick Boer.

 

Groei in alle markten

In Nederland groeide de omzet van Ahold met 4,9 procent naar 3,933 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van 3,2 procent. De online activiteiten op bol.com en ah.nl schoten daarbij de hoogte in met meer dan 30 procent.

 

Ook in de Verenigde Staten de Nederlandse groep met 4 procent te groeien naar 7,3 miljard euro. Daar was het dan weer online supermarkt Peapod die sterke prestaties kon voorleggen, met een dubbelcijferige groei tot gevolg.

 

In Tsjechië tot slot steeg de omzet bij constante wisselkoersen met 0,4 procent naar 528 miljoen euro. De verplichte desinvestering van vijf winkels in het derde kwartaal van vorig jaar, door de overname van Spar, had hier een negatief effect op de omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Back to top