Sterke online groei stuwt resultaten Ahold | RetailDetail

Sterke online groei stuwt resultaten Ahold

Sterke online groei stuwt resultaten Ahold

Het Nederlandse Ahold, het moederbedrijf van bol.com en Albert Heijn, heeft in het eerste kwartaal een mooie omzetstijging van 4,3 procent behaald. Dat was voor een groot stuk te danken aan de online verkopen.

 

Online flinke sprong

De netto-omzet van Ahold groeide in het eerste kwartaal naar 11,8 miljard euro. Dat is een stijging van 4,3 procent. Bij constante wisselkoersen was er sprake van een omzetgroei van 3,5 procent. Vooral online wist Ahold een stevige sprong voorwaarts te maken. Daar groeide de omzet met 27,4 procent tegen constante wisselkoersen. De nettowinst kwam uit op 241 miljoen euro, een groei van 13,1 procent.

 

"We blijven onze strategische doelstellingen waarmaken en realiseerden een goede operationele en financiële prestatie in het eerste kwartaal. Onze focus ligt onverminderd op onze klanten en op ons Simplicity-programma, dat ons in staat stelt te investeren in onze sterke lokale merken om nog meer waarde en innovatie te bieden”, aldus CEO Dick Boer.

 

Groei in alle markten

In Nederland groeide de omzet van Ahold met 4,9 procent naar 3,933 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van 3,2 procent. De online activiteiten op bol.com en ah.nl schoten daarbij de hoogte in met meer dan 30 procent.

 

Ook in de Verenigde Staten de Nederlandse groep met 4 procent te groeien naar 7,3 miljard euro. Daar was het dan weer online supermarkt Peapod die sterke prestaties kon voorleggen, met een dubbelcijferige groei tot gevolg.

 

In Tsjechië tot slot steeg de omzet bij constante wisselkoersen met 0,4 procent naar 528 miljoen euro. De verplichte desinvestering van vijf winkels in het derde kwartaal van vorig jaar, door de overname van Spar, had hier een negatief effect op de omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.