Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017 | RetailDetail

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017
Shutterstock

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

 

Whitewave

De omzet van het Franse zuivelbedrijf kwam in 2017 uit op 24,68 miljard euro, een groei van 12,5% ten opzichte van een jaar eerder. Die grote groei is vooral te danken aan de overname van WhiteWave, waarmee Danone ook Alpro in handen kreeg. De operationele winst maakte een sprong van 27,7% naar 3,7 miljard euro, terwijl de nettowinst van 1,72 miljard euro naar 2,45 miljard euro steeg (+42,6%).

 

“In 2017 heeft Danone opnieuw de kracht van zijn portfolio getoond”, meent CEO Emmanuel Faber: “Ondanks een moeilijke markt en de stijgende kosten, hebben we sterke jaarresultaten neergezet. We beginnen 2018 met sterkere funderingen en ik heb er vertrouwen in dat we op weg zijn om onze ambities voor 2020 te realiseren.”

 

Zwakke zuivelafdeling

De zuivelafdeling van Danone heeft er nochtans niet het beste jaar opzitten, met een vergelijkbare omzetdaling van 1,3% en een volumedaling van 6,1%. Dat was vooral te wijten aan zwakke prestaties in Europa. Die magere resultaten werden goedgemaakt bij ‘Specialized Nutrition’ en de verkoop van water: bij die eerste steeg de omzet met 9,3% en het volume met 3%, terwijl de verkoop van water steeg met 4,7% in omzet en met 1,4% in volume.

 

De omzetgroei werd volledig gehaald buiten Europa en Noord-Amerika, want daar daalde de omzet met 1,2% en kreeg het volume een tik van 1,1%. In de rest van de wereld daalde het volume ook met 1,3%, maar was er toch sprake van een omzetstijging van 7,1%.

 

Danone verkocht onlangs nog een groot deel van zijn aandelen in Yakult, waardoor het aandeel in het Japanse bedrijf daalde van 21 naar 7%. De opbrengst, ongeveer 1,4 miljard euro, zal gebruikt worden om ergens anders te investeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.