Sterke vergelijkbare groei voor Metro in derde kwartaal

Sterke vergelijkbare groei voor Metro in derde kwartaal
Shutterstock

In het derde kwartaal heeft Metro zowel op vergelijkbare basis als op gerapporteerde basis een mooie omzetgroei behaald. Het zijn de eerste onafhankelijke resultaten van het bedrijf sinds de splitsing van de Metro Group.

Sterke groei Metro Wholesale

In het derde kwartaal steeg de omzet van Metro met 4,9% naar 9,3 miljard euro: op vergelijkbare basis was er een sprong voorwaarts van 2,6%, de overige 2,3% werd gehaald uit positieve wisselkoerseffecten en de overname van Pro à Pro, een Frans foodservicebedrijf. Vooral internationaal deed Metro het goed, met een omzetgroei van 7%. In Duitsland ging de omzet er met net geen procent op vooruit. De EBIT steeg van 68 miljoen euro naar 215 miljoen euro, terwijl de nettowinst groeide van 53 miljoen euro naar 75 miljoen euro.

 

Bij Metro Wholesale (voorheen Metro Cash & Carry) steeg de omzet in het derde kwartaal met 6,1% (op vergelijkbare basis was dat nog 2,6%). Bij Real steeg de gerapporteerde omzet met 0,7% en was er een vergelijkbare groei van 2,5%.

 

Over de eerste drie kwartalen heen steeg de vergelijkbare omzet van Metro met 0,5%, terwijl de totale omzet met 1,9% steeg naar 27,9 miljard euro. De EBIT viel daarbij wel terug van 942 miljoen euro naar 720 miljoen euro, door eenmalige kosten als de herstructurering bij Real en Metro Wholesale, en de inkomsten van de verkoop van Metro Cash & Carry Vietnam een jaar eerder.

 

“Sterke ontwikkeling”

“Metro heeft een sterke ontwikkeling getoond in het eerste kwartaal als onafhankelijk bedrijf na de splitsing van de Metro Group”, zegt Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur bij Metro. “De groeiende omzet toont dat we relevanter zijn geworden voor onze klanten wereldwijd, waarvan een groot deel uit de horeca komen.”

 

De Duitse Metro Group werd in juli gesplitst in Metro en Ceconomy, waarbij die laatste de activiteiten van Media Markt en Saturn combineert. Door de splitsing moeten de twee takken van de groep beter hun eigen koers kunnen varen, zodat ze sneller kunnen groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top