Sterke vergelijkbare groei voor Metro in derde kwartaal | RetailDetail

Sterke vergelijkbare groei voor Metro in derde kwartaal

Sterke vergelijkbare groei voor Metro in derde kwartaal
Shutterstock

In het derde kwartaal heeft Metro zowel op vergelijkbare basis als op gerapporteerde basis een mooie omzetgroei behaald. Het zijn de eerste onafhankelijke resultaten van het bedrijf sinds de splitsing van de Metro Group.

Sterke groei Metro Wholesale

In het derde kwartaal steeg de omzet van Metro met 4,9% naar 9,3 miljard euro: op vergelijkbare basis was er een sprong voorwaarts van 2,6%, de overige 2,3% werd gehaald uit positieve wisselkoerseffecten en de overname van Pro à Pro, een Frans foodservicebedrijf. Vooral internationaal deed Metro het goed, met een omzetgroei van 7%. In Duitsland ging de omzet er met net geen procent op vooruit. De EBIT steeg van 68 miljoen euro naar 215 miljoen euro, terwijl de nettowinst groeide van 53 miljoen euro naar 75 miljoen euro.

 

Bij Metro Wholesale (voorheen Metro Cash & Carry) steeg de omzet in het derde kwartaal met 6,1% (op vergelijkbare basis was dat nog 2,6%). Bij Real steeg de gerapporteerde omzet met 0,7% en was er een vergelijkbare groei van 2,5%.

 

Over de eerste drie kwartalen heen steeg de vergelijkbare omzet van Metro met 0,5%, terwijl de totale omzet met 1,9% steeg naar 27,9 miljard euro. De EBIT viel daarbij wel terug van 942 miljoen euro naar 720 miljoen euro, door eenmalige kosten als de herstructurering bij Real en Metro Wholesale, en de inkomsten van de verkoop van Metro Cash & Carry Vietnam een jaar eerder.

 

“Sterke ontwikkeling”

“Metro heeft een sterke ontwikkeling getoond in het eerste kwartaal als onafhankelijk bedrijf na de splitsing van de Metro Group”, zegt Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur bij Metro. “De groeiende omzet toont dat we relevanter zijn geworden voor onze klanten wereldwijd, waarvan een groot deel uit de horeca komen.”

 

De Duitse Metro Group werd in juli gesplitst in Metro en Ceconomy, waarbij die laatste de activiteiten van Media Markt en Saturn combineert. Door de splitsing moeten de twee takken van de groep beter hun eigen koers kunnen varen, zodat ze sneller kunnen groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.