Sterke vergelijkbare groei voor Metro in derde kwartaal | RetailDetail

Sterke vergelijkbare groei voor Metro in derde kwartaal

Sterke vergelijkbare groei voor Metro in derde kwartaal
Shutterstock

In het derde kwartaal heeft Metro zowel op vergelijkbare basis als op gerapporteerde basis een mooie omzetgroei behaald. Het zijn de eerste onafhankelijke resultaten van het bedrijf sinds de splitsing van de Metro Group.

Sterke groei Metro Wholesale

In het derde kwartaal steeg de omzet van Metro met 4,9% naar 9,3 miljard euro: op vergelijkbare basis was er een sprong voorwaarts van 2,6%, de overige 2,3% werd gehaald uit positieve wisselkoerseffecten en de overname van Pro à Pro, een Frans foodservicebedrijf. Vooral internationaal deed Metro het goed, met een omzetgroei van 7%. In Duitsland ging de omzet er met net geen procent op vooruit. De EBIT steeg van 68 miljoen euro naar 215 miljoen euro, terwijl de nettowinst groeide van 53 miljoen euro naar 75 miljoen euro.

 

Bij Metro Wholesale (voorheen Metro Cash & Carry) steeg de omzet in het derde kwartaal met 6,1% (op vergelijkbare basis was dat nog 2,6%). Bij Real steeg de gerapporteerde omzet met 0,7% en was er een vergelijkbare groei van 2,5%.

 

Over de eerste drie kwartalen heen steeg de vergelijkbare omzet van Metro met 0,5%, terwijl de totale omzet met 1,9% steeg naar 27,9 miljard euro. De EBIT viel daarbij wel terug van 942 miljoen euro naar 720 miljoen euro, door eenmalige kosten als de herstructurering bij Real en Metro Wholesale, en de inkomsten van de verkoop van Metro Cash & Carry Vietnam een jaar eerder.

 

“Sterke ontwikkeling”

“Metro heeft een sterke ontwikkeling getoond in het eerste kwartaal als onafhankelijk bedrijf na de splitsing van de Metro Group”, zegt Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur bij Metro. “De groeiende omzet toont dat we relevanter zijn geworden voor onze klanten wereldwijd, waarvan een groot deel uit de horeca komen.”

 

De Duitse Metro Group werd in juli gesplitst in Metro en Ceconomy, waarbij die laatste de activiteiten van Media Markt en Saturn combineert. Door de splitsing moeten de twee takken van de groep beter hun eigen koers kunnen varen, zodat ze sneller kunnen groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.