Sterke verkoop in Noord-Amerika houdt Diageo op peil

Sterke verkoop in Noord-Amerika houdt Diageo op peil

Het Britse drankenbedrijf Diageo heeft in het voorbije boekjaar, dat eind juni op zijn einde liep, ongeveer evenveel drank weten te verkopen als een jaar geleden. Vooral een sterke vraag in Noord-Amerika hield de resultaten op peil.

 

Sterke vraag naar whisky en vodka

Toch moest Diageo toezien hoe de omzet omwille van nadelige wisselkoerseffecten met 3 procent daalde naar 10,5 miljard pond (12,5 miljard euro). Ook de nettowinst ging er op achteruit. Die daalde met 6 procent naar 2,2 miljard pond (2,6 miljard euro).

 

Die wisselkoerseffecten zouden in het komende boekjaar wel eens positief kunnen uitdraaien voor Diageo. Dat haalt immers een groot deel van zijn omzet in Noord-Amerika en door de val van de pond is het verschil met de waarde van de dollar een pak kleiner geworden.

 

Diageo blijft het moeilijk hebben in opkomende markten, waar het voorheen sterk in had geïnvesteerd, maar in Noord-Amerika presteerde het dan weer beter dan verwacht. In de Verenigde Staten was er bijvoorbeeld een sterk gestegen vraag naar whisky en vodka.

 

“Dit zijn goede resultaten die leveren wat we vorig jaar hebben vooropgesteld en ze tonen het momentum dat we hebben”, zegt CEO Ivan Menezes. “Deze betere prestatie toont het werk dat we hebben gedaan om onze grote merken te versterken door marketing en innovatie.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Back to top