Sterke verkoop in Noord-Amerika houdt Diageo op peil

Sterke verkoop in Noord-Amerika houdt Diageo op peil

Sterke verkoop in Noord-Amerika houdt Diageo op peil

Het Britse drankenbedrijf Diageo heeft in het voorbije boekjaar, dat eind juni op zijn einde liep, ongeveer evenveel drank weten te verkopen als een jaar geleden. Vooral een sterke vraag in Noord-Amerika hield de resultaten op peil.

 

Sterke vraag naar whisky en vodka

Toch moest Diageo toezien hoe de omzet omwille van nadelige wisselkoerseffecten met 3 procent daalde naar 10,5 miljard pond (12,5 miljard euro). Ook de nettowinst ging er op achteruit. Die daalde met 6 procent naar 2,2 miljard pond (2,6 miljard euro).

 

Die wisselkoerseffecten zouden in het komende boekjaar wel eens positief kunnen uitdraaien voor Diageo. Dat haalt immers een groot deel van zijn omzet in Noord-Amerika en door de val van de pond is het verschil met de waarde van de dollar een pak kleiner geworden.

 

Diageo blijft het moeilijk hebben in opkomende markten, waar het voorheen sterk in had geïnvesteerd, maar in Noord-Amerika presteerde het dan weer beter dan verwacht. In de Verenigde Staten was er bijvoorbeeld een sterk gestegen vraag naar whisky en vodka.

 

“Dit zijn goede resultaten die leveren wat we vorig jaar hebben vooropgesteld en ze tonen het momentum dat we hebben”, zegt CEO Ivan Menezes. “Deze betere prestatie toont het werk dat we hebben gedaan om onze grote merken te versterken door marketing en innovatie.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.