Stevig tweede kwartaal voor Carrefour | RetailDetail

Stevig tweede kwartaal voor Carrefour

Stevig tweede kwartaal voor Carrefour
Shutterstock

De Franse groep Carrefour zet zijn goede prestaties voort: de retailer realiseerde een mooie omzetgroei van 6,1% in het tweede kwartaal. Het gaat beter in Frankrijk en ook in België knoopt Carrefour weer aan met positieve cijfers. 

Boven verwachting

De kwartaalomzet van de groep bedroeg 21,759 miljard euro: zowel in Frankrijk als in de andere Europese landen presteerde de retailer licht boven verwachting. De Franse hypermarkten boekten een vergelijkbare omzetgroei van 0,5%: dat was al geleden van het derde kwartaal van 2015. De Franse supermarkten gingen er met 1,9% op vooruit. Ook bij de kleinere winkelformaten en in e-commerce is er een sterke dynamiek, meldt Carrefour. De prijs- en promotiedruk blijft echter groot op de Franse markt, waardoor analisten wel bezorgd zijn om de marges. 

 

Na een zwak eerste kwartaal – te wijten aan het schrappen van een grote promotieactie – presteerde de Belgische divisie meer dan behoorlijk, met een vergelijkbare omzetgroei van 2,4%. Sterk waren ook de cijfers in Spanje: +2,6%, mede dankzij goede prestaties van de recent overgenomen Eroski-winkels. In Italië was er een vergelijkbare groei van 3,9%.

 

Inflatie weegt op de prestaties in Latijns-Amerika en Azië, waar de vooruitgang toch nog 3,4% bedroeg. Veel informatie wil Carrefour hierover echter niet kwijt, gezien de geplande beursgang van de Braziliaanse divisie. Voor meer gedetailleerde cijfers over de verschillende regio’s is het daarom wachten tot 30 augustus.   

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.