Stevig tweede kwartaal voor Carrefour

Stevig tweede kwartaal voor Carrefour
Shutterstock

De Franse groep Carrefour zet zijn goede prestaties voort: de retailer realiseerde een mooie omzetgroei van 6,1% in het tweede kwartaal. Het gaat beter in Frankrijk en ook in België knoopt Carrefour weer aan met positieve cijfers. 

Boven verwachting

De kwartaalomzet van de groep bedroeg 21,759 miljard euro: zowel in Frankrijk als in de andere Europese landen presteerde de retailer licht boven verwachting. De Franse hypermarkten boekten een vergelijkbare omzetgroei van 0,5%: dat was al geleden van het derde kwartaal van 2015. De Franse supermarkten gingen er met 1,9% op vooruit. Ook bij de kleinere winkelformaten en in e-commerce is er een sterke dynamiek, meldt Carrefour. De prijs- en promotiedruk blijft echter groot op de Franse markt, waardoor analisten wel bezorgd zijn om de marges. 

 

Na een zwak eerste kwartaal – te wijten aan het schrappen van een grote promotieactie – presteerde de Belgische divisie meer dan behoorlijk, met een vergelijkbare omzetgroei van 2,4%. Sterk waren ook de cijfers in Spanje: +2,6%, mede dankzij goede prestaties van de recent overgenomen Eroski-winkels. In Italië was er een vergelijkbare groei van 3,9%.

 

Inflatie weegt op de prestaties in Latijns-Amerika en Azië, waar de vooruitgang toch nog 3,4% bedroeg. Veel informatie wil Carrefour hierover echter niet kwijt, gezien de geplande beursgang van de Braziliaanse divisie. Voor meer gedetailleerde cijfers over de verschillende regio’s is het daarom wachten tot 30 augustus.   

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Back to top