Stevig tweede kwartaal voor Carrefour

Stevig tweede kwartaal voor Carrefour
Shutterstock

De Franse groep Carrefour zet zijn goede prestaties voort: de retailer realiseerde een mooie omzetgroei van 6,1% in het tweede kwartaal. Het gaat beter in Frankrijk en ook in België knoopt Carrefour weer aan met positieve cijfers. 

Boven verwachting

De kwartaalomzet van de groep bedroeg 21,759 miljard euro: zowel in Frankrijk als in de andere Europese landen presteerde de retailer licht boven verwachting. De Franse hypermarkten boekten een vergelijkbare omzetgroei van 0,5%: dat was al geleden van het derde kwartaal van 2015. De Franse supermarkten gingen er met 1,9% op vooruit. Ook bij de kleinere winkelformaten en in e-commerce is er een sterke dynamiek, meldt Carrefour. De prijs- en promotiedruk blijft echter groot op de Franse markt, waardoor analisten wel bezorgd zijn om de marges. 

 

Na een zwak eerste kwartaal – te wijten aan het schrappen van een grote promotieactie – presteerde de Belgische divisie meer dan behoorlijk, met een vergelijkbare omzetgroei van 2,4%. Sterk waren ook de cijfers in Spanje: +2,6%, mede dankzij goede prestaties van de recent overgenomen Eroski-winkels. In Italië was er een vergelijkbare groei van 3,9%.

 

Inflatie weegt op de prestaties in Latijns-Amerika en Azië, waar de vooruitgang toch nog 3,4% bedroeg. Veel informatie wil Carrefour hierover echter niet kwijt, gezien de geplande beursgang van de Braziliaanse divisie. Voor meer gedetailleerde cijfers over de verschillende regio’s is het daarom wachten tot 30 augustus.   

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top