Succes fair trade is nefast voor Wereldwinkel | RetailDetail

Succes fair trade is nefast voor Wereldwinkel

Succes fair trade is nefast voor Wereldwinkel

Het success van fairtradeproducten betekent slecht nieuws voor het aantal wereldwinkels in Nederland. De producten worden immers steeds meer bij de grote ketens verkocht, waardoor het aantal wereldwinkels daalt.

Sterke verkoop bij supermarkten

In 2012 waren er nog ongeveer 400 wereldwinkels in Nederland, maar in 2016 is dat aantal gedaald tot 330. Nochtans zijn de producten die in de winkels verkocht worden steeds meer gemeengoed. “We zien rode cijfers, en dat komt gedeeltelijk door de crisis, maar ook door ons eigen succes. Commerciële partijen richten zich steeds meer op fairtradeproducten, en dus is onze missie geslaagd”, zegt Leen Capel, beheerder van de wereldwinkel in Huissen, aan BNR.

 

Een andere reden van de achteruitgang is het feit dat veel van de winkels van start gingen in de jaren 1970 en dat de ondernemers van het eerste uur er nu mee ophouden.

 

Fairtradeproducten zijn steeds meer te vinden in de klassieke supermarkten en zijn ook steeds succesvoller bij de Nederlandse consument. Zo steeg de omzet van het merk Fair Trade Original bij de Nederlandse supermarkten in 2015 met 28%. Uit onderzoek van GfK blijkt dan weer dat in 2014 6% meer huishoudens wel eens fairtradeproducten kochten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".