Succes fair trade is nefast voor Wereldwinkel | RetailDetail

Succes fair trade is nefast voor Wereldwinkel

Succes fair trade is nefast voor Wereldwinkel

Het success van fairtradeproducten betekent slecht nieuws voor het aantal wereldwinkels in Nederland. De producten worden immers steeds meer bij de grote ketens verkocht, waardoor het aantal wereldwinkels daalt.

Sterke verkoop bij supermarkten

In 2012 waren er nog ongeveer 400 wereldwinkels in Nederland, maar in 2016 is dat aantal gedaald tot 330. Nochtans zijn de producten die in de winkels verkocht worden steeds meer gemeengoed. “We zien rode cijfers, en dat komt gedeeltelijk door de crisis, maar ook door ons eigen succes. Commerciële partijen richten zich steeds meer op fairtradeproducten, en dus is onze missie geslaagd”, zegt Leen Capel, beheerder van de wereldwinkel in Huissen, aan BNR.

 

Een andere reden van de achteruitgang is het feit dat veel van de winkels van start gingen in de jaren 1970 en dat de ondernemers van het eerste uur er nu mee ophouden.

 

Fairtradeproducten zijn steeds meer te vinden in de klassieke supermarkten en zijn ook steeds succesvoller bij de Nederlandse consument. Zo steeg de omzet van het merk Fair Trade Original bij de Nederlandse supermarkten in 2015 met 28%. Uit onderzoek van GfK blijkt dan weer dat in 2014 6% meer huishoudens wel eens fairtradeproducten kochten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.