Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag

Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag
http://www.shutterstock.com/nl/pic-283206281/stock-photo-hand-holding-soda-can-pouring-a-crazy-amount-of-sugar-in-metaphor-of-sugar-content-of-a-refresh.html?src=2anwZykWwUaMvdNZbGHYAw-1-92

De suikertaks heeft er niet voor gezorgd dat consumenten minder frisdrank kopen: zes maanden na de invoering van de suikertaks blijkt dat de heffing geen enkele impact heeft gehad op de verkoop van frisdranken.

Drie euro extra per jaar

Daarmee krijgen gezondheidseconomen gelijk, want zij hadden voorspeld dat de suikertaks te laag was om consumenten aan te zetten hun koopgedrag te veranderen. De suikertaks zorgt er voor dat we jaarlijks gemiddeld drie euro extra moeten uitgeven aan frisdrank.

 

De verkoop van frisdrank is wel licht verschoven: gedeeltelijk naar het buitenland en gedeeltelijk naar de discounters zoals Aldi en Lidl. Eén Belg op vijf zegt zijn frisdrank en water in het buitenland te kopen en ondertussen wordt 7% van het totale volume over de grens gekocht.

 

Aldi stelt dan weer sinds de invoer van de suikertaks mééer frisdrank te hebben verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Volgens het bedrijf heeft dat echter meer te maken met het weer, dan met de invoering van de suikertaks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top