Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag | RetailDetail

Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag

Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag
http://www.shutterstock.com/nl/pic-283206281/stock-photo-hand-holding-soda-can-pouring-a-crazy-amount-of-sugar-in-metaphor-of-sugar-content-of-a-refresh.html?src=2anwZykWwUaMvdNZbGHYAw-1-92

De suikertaks heeft er niet voor gezorgd dat consumenten minder frisdrank kopen: zes maanden na de invoering van de suikertaks blijkt dat de heffing geen enkele impact heeft gehad op de verkoop van frisdranken.

Drie euro extra per jaar

Daarmee krijgen gezondheidseconomen gelijk, want zij hadden voorspeld dat de suikertaks te laag was om consumenten aan te zetten hun koopgedrag te veranderen. De suikertaks zorgt er voor dat we jaarlijks gemiddeld drie euro extra moeten uitgeven aan frisdrank.

 

De verkoop van frisdrank is wel licht verschoven: gedeeltelijk naar het buitenland en gedeeltelijk naar de discounters zoals Aldi en Lidl. Eén Belg op vijf zegt zijn frisdrank en water in het buitenland te kopen en ondertussen wordt 7% van het totale volume over de grens gekocht.

 

Aldi stelt dan weer sinds de invoer van de suikertaks mééer frisdrank te hebben verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Volgens het bedrijf heeft dat echter meer te maken met het weer, dan met de invoering van de suikertaks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.