Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag | RetailDetail

Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag

Suikertaks zorgt niet voor veranderd gedrag
http://www.shutterstock.com/nl/pic-283206281/stock-photo-hand-holding-soda-can-pouring-a-crazy-amount-of-sugar-in-metaphor-of-sugar-content-of-a-refresh.html?src=2anwZykWwUaMvdNZbGHYAw-1-92

De suikertaks heeft er niet voor gezorgd dat consumenten minder frisdrank kopen: zes maanden na de invoering van de suikertaks blijkt dat de heffing geen enkele impact heeft gehad op de verkoop van frisdranken.

Drie euro extra per jaar

Daarmee krijgen gezondheidseconomen gelijk, want zij hadden voorspeld dat de suikertaks te laag was om consumenten aan te zetten hun koopgedrag te veranderen. De suikertaks zorgt er voor dat we jaarlijks gemiddeld drie euro extra moeten uitgeven aan frisdrank.

 

De verkoop van frisdrank is wel licht verschoven: gedeeltelijk naar het buitenland en gedeeltelijk naar de discounters zoals Aldi en Lidl. Eén Belg op vijf zegt zijn frisdrank en water in het buitenland te kopen en ondertussen wordt 7% van het totale volume over de grens gekocht.

 

Aldi stelt dan weer sinds de invoer van de suikertaks mééer frisdrank te hebben verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Volgens het bedrijf heeft dat echter meer te maken met het weer, dan met de invoering van de suikertaks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.