Supermarkt met bijna vervallen producten wil naar België | RetailDetail

Supermarkt met bijna vervallen producten wil naar België

Supermarkt met bijna vervallen producten wil naar België

Een Nederlandse outletsupermarkt, waar bijna vervallen producten worden verkocht met een korting tot 70 procent, blijkt een erg groot succes te zijn. De eigenaar van de winkel denkt dan ook al na over een mogelijke vestiging in België.

"Doodzonde om weg te gooien"

"Wij bieden producten aan die afgekeurd zijn voor supermarkten", legt uitbater Willem-Jan Stam uit aan Gazet van Antwerpen. "Ze zijn nog niet over datum, maar werden uit de rekken geweerd door een fout etiket, een foute streepjescode, een gedateerde verpakking, omdat ze uit het assortiment verdwijnen of een houdbaarheidsdatum hebben die in zicht komt. Het is doodzonde om die producten weg te gooien."

 

Stam had eerst een gewone supermarkt, maar vond het spijtig om te moeten toezien hoe heel veel eetbaar eten toch gewoon werd weggegooid. Veel producten zijn zelfs nog eetbaar nadat de houdbaarheidsdatum is overschreden, maar "Helaas mag ik geen producten meer verkopen als de houdbaarheidsdatum verstreken is, want dan krijg ik de Voedsel- en Waren Autoriteit op mijn dak", zegt Stam.

 

Vanwege het grote succes van zijn winkel in Nederland, denkt Stam ook al na over een mogelijk filiaal in België, al heeft hij nog geen idee waar die winkel dan zou komen. Stam dankt zijn succes trouwens aan de huidige economische crisis. "Toch hoop ik dat we ook na de crisis duurzamer met voedsel zullen omgaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.