Supermarkt met bijna vervallen producten wil naar België | RetailDetail

Supermarkt met bijna vervallen producten wil naar België

Supermarkt met bijna vervallen producten wil naar België

Een Nederlandse outletsupermarkt, waar bijna vervallen producten worden verkocht met een korting tot 70 procent, blijkt een erg groot succes te zijn. De eigenaar van de winkel denkt dan ook al na over een mogelijke vestiging in België.

"Doodzonde om weg te gooien"

"Wij bieden producten aan die afgekeurd zijn voor supermarkten", legt uitbater Willem-Jan Stam uit aan Gazet van Antwerpen. "Ze zijn nog niet over datum, maar werden uit de rekken geweerd door een fout etiket, een foute streepjescode, een gedateerde verpakking, omdat ze uit het assortiment verdwijnen of een houdbaarheidsdatum hebben die in zicht komt. Het is doodzonde om die producten weg te gooien."

 

Stam had eerst een gewone supermarkt, maar vond het spijtig om te moeten toezien hoe heel veel eetbaar eten toch gewoon werd weggegooid. Veel producten zijn zelfs nog eetbaar nadat de houdbaarheidsdatum is overschreden, maar "Helaas mag ik geen producten meer verkopen als de houdbaarheidsdatum verstreken is, want dan krijg ik de Voedsel- en Waren Autoriteit op mijn dak", zegt Stam.

 

Vanwege het grote succes van zijn winkel in Nederland, denkt Stam ook al na over een mogelijk filiaal in België, al heeft hij nog geen idee waar die winkel dan zou komen. Stam dankt zijn succes trouwens aan de huidige economische crisis. "Toch hoop ik dat we ook na de crisis duurzamer met voedsel zullen omgaan."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.