Supermarkt zkt. bioboer om behoefte te bevredigen

De vraag naar biologische voeding overstijgt het aanbod in België: het marktaandeel van verse biovoeding bedraagt zo’n 3,2%, maar slechts 1,2% van de Vlaamse landbouwoppervlakte is voor bio bestemd.

 

Supermarkten goed voor helft alle bio

Biologische voeding groeit snel nu ook de grote retailers er steeds meer op inzetten: in 2017 had bio een marktaandeel van 3,2% binnen de verse voeding, maar elk jaar stijgt het aanbod bij de grote supermarktketens. De helft van alle bioverkoop in België komt daardoor vandaag al op rekening van de retailers. Carrefour wil met 4.500 bioproducten in het aanbod koploper zijn, gevolgd door Delhaize met 800 bio-referenties en Colruyt 400, aldus Eén-programma 'De markt'. Ter vergelijking: bioketen Bio-Planet heeft 6.500 biologische producten in het assortiment. 

 

Boeren kunnen de stijgende vraag echter niet volgen. Slechts 1,2% van de totale landbouwoppervlakte wordt in Vlaanderen voor biologische landbouw of veeteelt gebruikt. Vorig jaar telde Vlaanderen 468 biolandbouwbedrijven: dat is weliswaar 9% meer dan een jaar eerder, maar in vergelijking met de rest van Europa hinkt Vlaanderen achterop.

 

Vraag begint aanbod te overstijgen

Distributeurs importeren daardoor steeds vaker bio vanuit het buitenland, al proberen de retailers wel meer Belgisch aanbod te voorzien. "De vraag begint het aanbod te overstijgen", aldus Delhaize-woordvoerder Dekelver aan de VRT. Om aan de vraag te voldoen, gaan retailers samenwerkingen aan met de boeren: zo komt Carrefour met eigen Belgische biomelk, terwijl Delhaize samenwerkt met de coöperatieve Biomilk.be. Colruyt en Carrefour gaan bovendien rechtstreeks aan de slag met telers en helpen hen omschakelen naar biologische landbouw. Zo kocht Colruyt recent nog een West-Vlaamse bioboerderij waarvoor het een exploitant zoekt.

 

Of de prijzen van bio dan ook gaan zakken? Carrefour liet al weten de goedkoopste te zijn in bio, iets wat Colruyt natuurlijk niet wil laten gebeuren. Alleen vormt zo’n prijzenslag ook weer een gevaar, zien ze bij Delhaize: “Als we een prijzenslag gaan organiseren, gaan weinig boeren zich geroepen voelen om over te schakelen naar bio. En dat willen we dus vermijden."