Supermarkt zonder kassa komt dichterbij | RetailDetail

Supermarkt zonder kassa komt dichterbij

Supermarkt zonder kassa komt dichterbij
Foto: Walmart

Het betaalmoment aan de kassa blijft het belangrijkste pijnpunt in de supermarkt. Heel wat foodretailers testen daarom smartphoneapps waarmee shoppers makkelijk kunnen scannen én betalen. Wordt de kassa uiteindelijk overbodig?

Naadloos koopproces

Het lijkt erop dat de aankondiging van het kassaloze winkelconcept Amazon Go enkele retailers heeft wakker geschud. Het vooruitzicht dat je de supermarkt zomaar kan uitlopen, klinkt erg aanlokkelijk. Files aan de check-out zijn zowat de grootste ergernis voor shoppers, en betalen is nooit leuk. Oplossingen die een naadloos aankoopproces mogelijk maken, verbeteren de klantervaring en de productiviteit in de winkel. Maar de gangbare zelfscanoplossingen zijn nog lang niet naadloos.

 

In twee Parijse winkels test Monoprix momenteel de app Monop’Easy: die maakte het voor shoppers mogelijk om met de smartphone zelf barcodes te scannen en zo producten aan hun boodschappenmandje toe te voegen. Wanneer de aankopen zijn afgerond, volstaat het om op de knop ‘betalen’ te drukken. De gegevens van de bankkaart dienen vooraf in de app te worden toegevoegd. Zo hoeven klanten dus niet meer langs de kassa, al zijn controles aan de uitgang wel voorzien.

 

Monop’Easy werd ontwikkeld voor de gemakswinkels Monop’ en Monop’Daily. In grotere supermarkten heeft Monoprix al een tijdje een andere oplossing voor klanten die met hun boodschappen niet door de stad willen of kunnen zeulen: Shop&Go. Shoppers kunnen hun karretje gewoon in de winkel achterlaten en aan huis laten bezorgen, waar dan ook de betaling plaatsvindt. Een service die recent ook een inspiratiebron is gebleken voor Carrefour Belgium.

 

Is de tijd rijp?

Ook het Britse Sainsbury’s test een mobiele app, in een winkel in het Londense treinstation Euston. De werking is in grote lijnen dezelfde: klanten scannen producten met hun smartphone, betalen automatisch en kunnen de winkel verlaten zonder langs de check-out te passeren. De retailer wil de test met de ‘SmartShop’ app uitbreiden naar een vijftigtal winkels later dit jaar.

 

Aan de overzijde van de grote plas doet Walmart het met z’n ‘Scan & Go’ app. Die wordt sinds dit voorjaar getest in een beperkt aantal winkels. Hetzelfde verhaal: shoppers scannen hun boodschappen met de smartphone en betalen via de app. Een medewerker controleert aan de uitgang wel even de rekening. Dichter bij huis zat er ook een zelfscanfunctie in de Appie app van Albert Heijn. Die is tijdelijk verhuisd naar de aparte app ‘AH Zelfscannen’ in afwachting van een nieuwe versie.

 

Timing is alles: enkele jaren geleden al pionierde Carrefour Belgium met de SmartScan app, die grotendeels dezelfde functionaliteit had – maar nog geen geïntegreerde betaling. Die app kreeg sindsdien echter geen update. Toen was de tijd er nog niet rijp voor, nu misschien wel. De meeste shoppers hebben intussen smartphones en raken vertrouwd met mobiele betaalapps. Vanuit hun ervaring met zelfscan weten retailers het frauderisico beter in te schatten. Maar op die écht naadloze ‘just walk out’ winkelervaring van Amazon Go blijft het nog wachten…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top