Supermarkten Cru blijven verlies opstapelen | RetailDetail

Supermarkten Cru blijven verlies opstapelen

Supermarkten Cru blijven verlies opstapelen

Cru, de luxe supermarktketen van Colruyt Group, blijft de verliezen opstapelen. De omzet verdubbelde dan wel ten opzichte van een jaar eerder, maar dat kan ook gezegd worden van het operationeel verlies. Dat heeft gevolgen voor de verdere expansie.

Investeren

In het voorbije boekjaar, dat eind maart eindigde, steeg de omzet van Cru van 4,8 miljoen euro naar 11,8 miljoen euro. Ondanks die fors gestegen omzet slaagde Cru er niet in om de verliescijfers te drukken. Dat verlies groeide van 4,4 miljoen euro naar 10 miljoen euro, schrijft De Tijd.

 

Het grote verlies is vooral het gevolg van de investeringen die in de keten worden gedaan. Het voorbije jaar werden er in Gent en Wijnegem nieuwe winkels geopend, wat het totaal nu op drie supermarkten brengt. Door die winkelopeningen liepen de personeelskosten ook op naar 4,3 miljoen euro. Ook in de eerste winkel in Overijse wordt nog steeds geïnvesteerd. Daar opende vorig boekjaar bijvoorbeeld een restaurant. Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van technologische ontwikkelingen, zoals apps.

 

Eerst winst, dan pas uitrol

Colruyt beseft wel dat het dringend werk moet maken van de winstgevendheid van Cru. Daarom worden er voorlopig ook geen nieuwe winkels geopend: pas wanneer er winst wordt gemaakt, zal er een verdere uitrol komen.

 

Cru moet samen met Bio-Planet en Okay zorgen voor groei binnen de groep. Met Colruyt heeft het bedrijf immers stilaan het verzadigingspunt bereikt, meent men in Halle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.