Supermarkten Cru blijven verlies opstapelen

Supermarkten Cru blijven verlies opstapelen

Cru, de luxe supermarktketen van Colruyt Group, blijft de verliezen opstapelen. De omzet verdubbelde dan wel ten opzichte van een jaar eerder, maar dat kan ook gezegd worden van het operationeel verlies. Dat heeft gevolgen voor de verdere expansie.

Investeren

In het voorbije boekjaar, dat eind maart eindigde, steeg de omzet van Cru van 4,8 miljoen euro naar 11,8 miljoen euro. Ondanks die fors gestegen omzet slaagde Cru er niet in om de verliescijfers te drukken. Dat verlies groeide van 4,4 miljoen euro naar 10 miljoen euro, schrijft De Tijd.

 

Het grote verlies is vooral het gevolg van de investeringen die in de keten worden gedaan. Het voorbije jaar werden er in Gent en Wijnegem nieuwe winkels geopend, wat het totaal nu op drie supermarkten brengt. Door die winkelopeningen liepen de personeelskosten ook op naar 4,3 miljoen euro. Ook in de eerste winkel in Overijse wordt nog steeds geïnvesteerd. Daar opende vorig boekjaar bijvoorbeeld een restaurant. Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van technologische ontwikkelingen, zoals apps.

 

Eerst winst, dan pas uitrol

Colruyt beseft wel dat het dringend werk moet maken van de winstgevendheid van Cru. Daarom worden er voorlopig ook geen nieuwe winkels geopend: pas wanneer er winst wordt gemaakt, zal er een verdere uitrol komen.

 

Cru moet samen met Bio-Planet en Okay zorgen voor groei binnen de groep. Met Colruyt heeft het bedrijf immers stilaan het verzadigingspunt bereikt, meent men in Halle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top