Supermarkten laten betalen voor groentezakjes | RetailDetail

Supermarkten laten betalen voor groentezakjes

Supermarkten laten betalen voor groentezakjes

De zeven grootste supermarktketens gaan vanaf maart starten met een proefproject, waarbij klanten ook moeten betalen voor het zakje aan de afdeling groenten en fruit. Ze krijgen dan wel een herbruikbaar exemplaar.

Herbruikbaar

De nieuwe zakjes zullen te vinden zijn in ketens als Delhaize, Carrefour en Colruyt en het proefproject zal drie maanden lopen. Het nieuwe zakje is herbruikbaar, wasbaar, semitransparant en kan heel compact worden opgevouwen. Elke keten kiest zelf wat de prijs zal zijn van het tasje.

 

Koepelorganisatie Comeos wil met het idee inspelen op de toekomstige wetgeving, waarbij er zo min mogelijk plastic tasjes mogen worden gebruikt door supermarktbezoekers. Wetgevers zijn daarbij al langer op zoek naar een oplossing voor de afdeling groenten en fruit. Daarbij werd al geopperd om papieren zakken te gebruiken, maar dat werd om verschillende redenen afgeschoten door de ketens.

 

Papier geen oplossing

"We hebben dat onderzocht en stellen vast dat de milieu-impact van papier zes keer groter is", zegt Hans Cardyn van Comeos. "Voor één pallet plastic zakken heb je zeventien pallets papieren zakken nodig. Het is drieënhalf keer duurder en niet gebruiksvriendelijk: steek er 2 kilo koude tomaten in die recht uit een koelafdeling komen en de condensatie zal ervoor zorgen dat het zakje vochtig wordt en scheurt."

 

Sinds in 2004 werd beslist om de eenmalige plastic tasjes te schrappen, werd al 4.560 ton plastic uitgespaard. Bij Delhaize gaan ze binnenkort nog een stap verder: daar worden ook de stevige plastic tassen van 10 cent afgevoerd. Binnenkort zullen enkel de stevige geweven tassen van 80 cent nog beschikbaar zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.