Supermarkten laten betalen voor groentezakjes | RetailDetail

Supermarkten laten betalen voor groentezakjes

Supermarkten laten betalen voor groentezakjes

De zeven grootste supermarktketens gaan vanaf maart starten met een proefproject, waarbij klanten ook moeten betalen voor het zakje aan de afdeling groenten en fruit. Ze krijgen dan wel een herbruikbaar exemplaar.

Herbruikbaar

De nieuwe zakjes zullen te vinden zijn in ketens als Delhaize, Carrefour en Colruyt en het proefproject zal drie maanden lopen. Het nieuwe zakje is herbruikbaar, wasbaar, semitransparant en kan heel compact worden opgevouwen. Elke keten kiest zelf wat de prijs zal zijn van het tasje.

 

Koepelorganisatie Comeos wil met het idee inspelen op de toekomstige wetgeving, waarbij er zo min mogelijk plastic tasjes mogen worden gebruikt door supermarktbezoekers. Wetgevers zijn daarbij al langer op zoek naar een oplossing voor de afdeling groenten en fruit. Daarbij werd al geopperd om papieren zakken te gebruiken, maar dat werd om verschillende redenen afgeschoten door de ketens.

 

Papier geen oplossing

"We hebben dat onderzocht en stellen vast dat de milieu-impact van papier zes keer groter is", zegt Hans Cardyn van Comeos. "Voor één pallet plastic zakken heb je zeventien pallets papieren zakken nodig. Het is drieënhalf keer duurder en niet gebruiksvriendelijk: steek er 2 kilo koude tomaten in die recht uit een koelafdeling komen en de condensatie zal ervoor zorgen dat het zakje vochtig wordt en scheurt."

 

Sinds in 2004 werd beslist om de eenmalige plastic tasjes te schrappen, werd al 4.560 ton plastic uitgespaard. Bij Delhaize gaan ze binnenkort nog een stap verder: daar worden ook de stevige plastic tassen van 10 cent afgevoerd. Binnenkort zullen enkel de stevige geweven tassen van 80 cent nog beschikbaar zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!