Supermarkten promoten witte eieren

Supermarkten promoten witte eieren

Witte eitjes zijn duurzamer dan bruine. Albert Heijn, Carrefour, Delhaize en Lidl leggen daarom opnieuw witte eieren in de rekken, Colruyt volgt in september.

 

Grote impact

Kippen die witte eieren leggen, leven langer, leggen meer eieren en hebben minder voer en dus minder energie nodig. Hoewel het om een klein verschil gaat, kan de impact zeer groot zijn. Wanneer we in België enkel nog witte eieren zouden produceren, was er jaarlijks 20 miljoen kilo minder voer nodig. Witte eieren zijn overigens even lekker en voedzaam als bruine.

 

Dat kwam aan het licht in het tv-programma Factcheckers op één. Albert Heijn, Carrefour, Delhaize en Lidl hebben intussen al witte eieren in de rekken. Colruyt Group kondigt aan dat het vanaf september in een veertigtal vestigingen van Colruyt en Okay de witte eitjes zal verkopen, onder het huismerk Boni Selection.

 

Als de verkoop van de witte eitjes goed loopt, wil Colruyt ze nadien in meer winkels aanbieden. “Het duurt even voor we als consument onze gewoontes veranderen”, staat te lezen in een persbericht. “Als er uiteindelijk voldoende mensen wit verkiezen, kunnen we het aanbod bruine eitjes geleidelijk aan beginnen afbouwen. Wij voorzien alvast een duurzamer alternatief, de klant beslist.”