Supermarkten spelen gretig in op ‘Made in Belgium’ trend.

Supermarkten spelen gretig in op ‘Made in Belgium’ trend.

Zoals RetailDetail eerder schreef, leeft de vraag naar streekproducten helemaal op. Consumenten kiezen opvallend bewust voor producten van eigen bodem. Ook supermarkten hebben dat begrepen en spelen steeds meer in op de behoefte naar « puur Belgisch ».

Belgische producten scoren in de supermarkten.

De grote supermarktketens bieden tegenwoordig meer en meer Belgische koopwaar aan en ondervinden een sterke omzetstijging bij die producten. Zo schrijft Kristof Simons in De Standaard.

 

Bij Colruyt worden lokale producenten letterlijk met vlag en wimpel worden binnengehaald, door Belgische producten met een vlaggetje aan te duiden en fruittelers met hun foto op de verpakkingen te eren.

 

Ook Carrefour put rijkelijk uit het aanbod van eigen markt. Naar eigen zeggen is 90% van het vlees, 75% van de fijne vleeswaren, 95% van het brood en 85% van de seizoensgroenten en fruit Belgisch.

 

Supermarkt Delhaize onderscheidt in zijn aanbod zelfs twee gamma’s lokale producten. Het eerste assortiment bestaat uit nationale producten, terwijl daarbovenop nog een selectie regionale producten per streek wordt aangeboden. 65% van de leveranciers is zodoende Belgisch.

Nostalgie naar simpeler tijden.

De meerprijs die lokale en/of artisanale producten soms met zich meebrengen, schrikt consumenten in de nasleep van de financiele crisis blijkbaar niet af. Marketeers en trendwatchers zijn allesbehalve verrast.

 

Producten van eigen land of streek worden steevast geassocieerd met kwaliteit en zekerheid. Ze gaan ook gepaard met nostalgie naar vervlogen – en beter – tijden. De geïdealiseerde tijd waarin alles simpeler was. Bovendien spelen ecologische bekommernissen in toenemende mate een rol in de keuze voor lokaal.
 

 

Bron: De Standaard

Zoals RetailDetail eerder schreef, leeft de vraag naar streekproducten helemaal op. Consumenten kiezen opvallend bewust voor producten van eigen bodem. Ook supermarkten hebben dat begrepen en spelen steeds meer in op de behoefte naar « puur Belgisch ».

Belgische producten scoren in de supermarkten.

De grote supermarktketens bieden tegenwoordig meer en meer Belgische koopwaar aan en ondervinden een sterke omzetstijging bij die producten. Zo schrijft Kristof Simons in De Standaard.

 

Bij Colruyt worden lokale producenten letterlijk met vlag en wimpel worden binnengehaald, door Belgische producten met een vlaggetje aan te duiden en fruittelers met hun foto op de verpakkingen te eren.

 

Ook Carrefour put rijkelijk uit het aanbod van eigen markt. Naar eigen zeggen is 90% van het vlees, 75% van de fijne vleeswaren, 95% van het brood en 85% van de seizoensgroenten en fruit Belgisch.

 

Supermarkt Delhaize onderscheidt in zijn aanbod zelfs twee gamma’s lokale producten. Het eerste assortiment bestaat uit nationale producten, terwijl daarbovenop nog een selectie regionale producten per streek wordt aangeboden. 65% van de leveranciers is zodoende Belgisch.

Nostalgie naar simpeler tijden.

De meerprijs die lokale en/of artisanale producten soms met zich meebrengen, schrikt consumenten in de nasleep van de financiele crisis blijkbaar niet af. Marketeers en trendwatchers zijn allesbehalve verrast.

 

Producten van eigen land of streek worden steevast geassocieerd met kwaliteit en zekerheid. Ze gaan ook gepaard met nostalgie naar vervlogen – en beter – tijden. De geïdealiseerde tijd waarin alles simpeler was. Bovendien spelen ecologische bekommernissen in toenemende mate een rol in de keuze voor lokaal.
 

 

Bron: De Standaard

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

Back to top