Supermarkten spelen gretig in op ‘Made in Belgium’ trend.

Supermarkten spelen gretig in op ‘Made in Belgium’ trend.

Zoals RetailDetail eerder schreef, leeft de vraag naar streekproducten helemaal op. Consumenten kiezen opvallend bewust voor producten van eigen bodem. Ook supermarkten hebben dat begrepen en spelen steeds meer in op de behoefte naar « puur Belgisch ».

Belgische producten scoren in de supermarkten.

De grote supermarktketens bieden tegenwoordig meer en meer Belgische koopwaar aan en ondervinden een sterke omzetstijging bij die producten. Zo schrijft Kristof Simons in De Standaard.

 

Bij Colruyt worden lokale producenten letterlijk met vlag en wimpel worden binnengehaald, door Belgische producten met een vlaggetje aan te duiden en fruittelers met hun foto op de verpakkingen te eren.

 

Ook Carrefour put rijkelijk uit het aanbod van eigen markt. Naar eigen zeggen is 90% van het vlees, 75% van de fijne vleeswaren, 95% van het brood en 85% van de seizoensgroenten en fruit Belgisch.

 

Supermarkt Delhaize onderscheidt in zijn aanbod zelfs twee gamma’s lokale producten. Het eerste assortiment bestaat uit nationale producten, terwijl daarbovenop nog een selectie regionale producten per streek wordt aangeboden. 65% van de leveranciers is zodoende Belgisch.

Nostalgie naar simpeler tijden.

De meerprijs die lokale en/of artisanale producten soms met zich meebrengen, schrikt consumenten in de nasleep van de financiele crisis blijkbaar niet af. Marketeers en trendwatchers zijn allesbehalve verrast.

 

Producten van eigen land of streek worden steevast geassocieerd met kwaliteit en zekerheid. Ze gaan ook gepaard met nostalgie naar vervlogen – en beter – tijden. De geïdealiseerde tijd waarin alles simpeler was. Bovendien spelen ecologische bekommernissen in toenemende mate een rol in de keuze voor lokaal.
 

 

Bron: De Standaard

Zoals RetailDetail eerder schreef, leeft de vraag naar streekproducten helemaal op. Consumenten kiezen opvallend bewust voor producten van eigen bodem. Ook supermarkten hebben dat begrepen en spelen steeds meer in op de behoefte naar « puur Belgisch ».

Belgische producten scoren in de supermarkten.

De grote supermarktketens bieden tegenwoordig meer en meer Belgische koopwaar aan en ondervinden een sterke omzetstijging bij die producten. Zo schrijft Kristof Simons in De Standaard.

 

Bij Colruyt worden lokale producenten letterlijk met vlag en wimpel worden binnengehaald, door Belgische producten met een vlaggetje aan te duiden en fruittelers met hun foto op de verpakkingen te eren.

 

Ook Carrefour put rijkelijk uit het aanbod van eigen markt. Naar eigen zeggen is 90% van het vlees, 75% van de fijne vleeswaren, 95% van het brood en 85% van de seizoensgroenten en fruit Belgisch.

 

Supermarkt Delhaize onderscheidt in zijn aanbod zelfs twee gamma’s lokale producten. Het eerste assortiment bestaat uit nationale producten, terwijl daarbovenop nog een selectie regionale producten per streek wordt aangeboden. 65% van de leveranciers is zodoende Belgisch.

Nostalgie naar simpeler tijden.

De meerprijs die lokale en/of artisanale producten soms met zich meebrengen, schrikt consumenten in de nasleep van de financiele crisis blijkbaar niet af. Marketeers en trendwatchers zijn allesbehalve verrast.

 

Producten van eigen land of streek worden steevast geassocieerd met kwaliteit en zekerheid. Ze gaan ook gepaard met nostalgie naar vervlogen – en beter – tijden. De geïdealiseerde tijd waarin alles simpeler was. Bovendien spelen ecologische bekommernissen in toenemende mate een rol in de keuze voor lokaal.
 

 

Bron: De Standaard

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top