Supermarkten tonen echte (milieu)kost van fruit en groenten

Supermarkten tonen echte (milieu)kost van fruit en groenten

Verschillende supermarktketens in Europa gaan voortaan de werkelijke kost van fruit en groenten tonen aan hun klanten. Daarbij wordt aandacht geschonken aan de impact op het milieu die de producten hebben.

Normale producten te goedkoop

De supermarktketens doet dat op initiatief van Nature & More, een dochterbedrijf van bio-distributeur Eosta. Dat stelt dat producten te vaak tegen een lage prijs worden verkocht, waarbij de supermarkten wel winst maken, maar er op vlak van milieu-impact verlies wordt geleden. Het bedrijf hoopt zo klanten te overtuigen dat biologische groenten en fruit niet te duur zijn, maar dat de rest te goedkoop is.

 

Voor de cijfers die te vinden zijn op de kaartjes die verspreid worden, baseert Nature & More zich op de in 2014 ontwikkelde methode van de wereldvoedselorganisatie van de VN. Daarmee kunnen de verborgen kosten rond watervervuiling en broeikasgassen worden berekend.

 

Volgens Nature & More worden die kosten momenteel gedragen door de belastingbetaler of doorgeschoven naar de toekomst. In België zullen de kaartjes te vinden zijn bij Bioplanet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top