Supermarkten tonen echte (milieu)kost van fruit en groenten | RetailDetail

Supermarkten tonen echte (milieu)kost van fruit en groenten

Supermarkten tonen echte (milieu)kost van fruit en groenten

Verschillende supermarktketens in Europa gaan voortaan de werkelijke kost van fruit en groenten tonen aan hun klanten. Daarbij wordt aandacht geschonken aan de impact op het milieu die de producten hebben.

Normale producten te goedkoop

De supermarktketens doet dat op initiatief van Nature & More, een dochterbedrijf van bio-distributeur Eosta. Dat stelt dat producten te vaak tegen een lage prijs worden verkocht, waarbij de supermarkten wel winst maken, maar er op vlak van milieu-impact verlies wordt geleden. Het bedrijf hoopt zo klanten te overtuigen dat biologische groenten en fruit niet te duur zijn, maar dat de rest te goedkoop is.

 

Voor de cijfers die te vinden zijn op de kaartjes die verspreid worden, baseert Nature & More zich op de in 2014 ontwikkelde methode van de wereldvoedselorganisatie van de VN. Daarmee kunnen de verborgen kosten rond watervervuiling en broeikasgassen worden berekend.

 

Volgens Nature & More worden die kosten momenteel gedragen door de belastingbetaler of doorgeschoven naar de toekomst. In België zullen de kaartjes te vinden zijn bij Bioplanet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.