Supermarkten tonen echte (milieu)kost van fruit en groenten

Supermarkten tonen echte (milieu)kost van fruit en groenten

Verschillende supermarktketens in Europa gaan voortaan de werkelijke kost van fruit en groenten tonen aan hun klanten. Daarbij wordt aandacht geschonken aan de impact op het milieu die de producten hebben.

Normale producten te goedkoop

De supermarktketens doet dat op initiatief van Nature & More, een dochterbedrijf van bio-distributeur Eosta. Dat stelt dat producten te vaak tegen een lage prijs worden verkocht, waarbij de supermarkten wel winst maken, maar er op vlak van milieu-impact verlies wordt geleden. Het bedrijf hoopt zo klanten te overtuigen dat biologische groenten en fruit niet te duur zijn, maar dat de rest te goedkoop is.

 

Voor de cijfers die te vinden zijn op de kaartjes die verspreid worden, baseert Nature & More zich op de in 2014 ontwikkelde methode van de wereldvoedselorganisatie van de VN. Daarmee kunnen de verborgen kosten rond watervervuiling en broeikasgassen worden berekend.

 

Volgens Nature & More worden die kosten momenteel gedragen door de belastingbetaler of doorgeschoven naar de toekomst. In België zullen de kaartjes te vinden zijn bij Bioplanet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top