Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling

Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling

Albert Heijn, Jumbo en Plus werkten vorig jaar mee aan een project dat voedselverspilling onder andere wil verminderen door teruggestuurd brood te gaan hergebruiken in koeken.

Reststromen terugbrengen

De drie ketens en de andere deelnemende bedrijven in het project CARVE presenteren op 18 mei in de Verspillingsfabriek in Veghel hun bevindingen over het terugdringen van verspilling in de agrifoodketen. Er werd onder meer gekeken naar hoe voedselverspilling kan worden gemeten, naar het optimaliseren van bestelsystemen tussen fabrikanten en retailers, het terugbrengen van reststromen in de keten door hoogwaardig hergebruik en het verminderen van verspillling in huishoudens door productontwikkeling.

 

De andere deelnemende bedrijven in CARVE zijn EBIC, Koninklijke A-ware Food Group, Nomad Foods (o.a. Iglo), Sonneveld Group BV, Arla Foods en Royal FrieslandCampina. De bedrijven geven tijdens de bijeenkomst het stokje door aan een groep nieuwe bedrijven, die dit jaar starten met tests.

 

Retourbrood wordt ingrediënt

Een van de opvallende projecten gaat over brood dat van supermarkten teruggaat naar bakkerijen. Dat zogenaamde 'retourbrood' kan worden gebruikt als ingrediënt voor ontbijtkoek en koekjes, blijkt uit een innovatieproject van het European Bakery Innovation Centre (EBIC). Wageningen UR Food & Biobased Research keek samen met het EBIC naar receptuur, productieproces, microbiologische veiligheid en kwaliteitsbeoordeling.

 

Aan het beslag van snijkoeken is direct retourbrood toegevoegd, voor de koekjes is van het retourbrood eerst een suikerstroop gemaakt als vervanger van de suiker in het recept. Uit onderzoek blijkt dat de koekjes en snijkoek van retourbrood in de smaak vallen bij consumenten en dat het verwerkte retourbrood positief bijdraagt aan de waardering van deze producten.

 

CARVE

De innovatieprojecten worden uitgevoerd in CARVE, een meerjarig publiek-privaat samenwerkingsproject van Wageningen UR Food & Biobased Research en de Alliantie Verduurzaming Voedsel binnen de Topsector Agri & Food om verspilling in de agrifoodketen te verminderen.

 

Die Alliantie Verduurzaming Voedsel is dan weer een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties Veneca en Koninklijke Horeca Nederland om de voedselketen te verduurzamen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top