Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling | RetailDetail

Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling

Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling

Albert Heijn, Jumbo en Plus werkten vorig jaar mee aan een project dat voedselverspilling onder andere wil verminderen door teruggestuurd brood te gaan hergebruiken in koeken.

Reststromen terugbrengen

De drie ketens en de andere deelnemende bedrijven in het project CARVE presenteren op 18 mei in de Verspillingsfabriek in Veghel hun bevindingen over het terugdringen van verspilling in de agrifoodketen. Er werd onder meer gekeken naar hoe voedselverspilling kan worden gemeten, naar het optimaliseren van bestelsystemen tussen fabrikanten en retailers, het terugbrengen van reststromen in de keten door hoogwaardig hergebruik en het verminderen van verspillling in huishoudens door productontwikkeling.

 

De andere deelnemende bedrijven in CARVE zijn EBIC, Koninklijke A-ware Food Group, Nomad Foods (o.a. Iglo), Sonneveld Group BV, Arla Foods en Royal FrieslandCampina. De bedrijven geven tijdens de bijeenkomst het stokje door aan een groep nieuwe bedrijven, die dit jaar starten met tests.

 

Retourbrood wordt ingrediënt

Een van de opvallende projecten gaat over brood dat van supermarkten teruggaat naar bakkerijen. Dat zogenaamde 'retourbrood' kan worden gebruikt als ingrediënt voor ontbijtkoek en koekjes, blijkt uit een innovatieproject van het European Bakery Innovation Centre (EBIC). Wageningen UR Food & Biobased Research keek samen met het EBIC naar receptuur, productieproces, microbiologische veiligheid en kwaliteitsbeoordeling.

 

Aan het beslag van snijkoeken is direct retourbrood toegevoegd, voor de koekjes is van het retourbrood eerst een suikerstroop gemaakt als vervanger van de suiker in het recept. Uit onderzoek blijkt dat de koekjes en snijkoek van retourbrood in de smaak vallen bij consumenten en dat het verwerkte retourbrood positief bijdraagt aan de waardering van deze producten.

 

CARVE

De innovatieprojecten worden uitgevoerd in CARVE, een meerjarig publiek-privaat samenwerkingsproject van Wageningen UR Food & Biobased Research en de Alliantie Verduurzaming Voedsel binnen de Topsector Agri & Food om verspilling in de agrifoodketen te verminderen.

 

Die Alliantie Verduurzaming Voedsel is dan weer een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties Veneca en Koninklijke Horeca Nederland om de voedselketen te verduurzamen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.