Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling | RetailDetail

Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling

Supermarkten willen 'retourbrood' hergebruiken in strijd tegen verspilling

Albert Heijn, Jumbo en Plus werkten vorig jaar mee aan een project dat voedselverspilling onder andere wil verminderen door teruggestuurd brood te gaan hergebruiken in koeken.

Reststromen terugbrengen

De drie ketens en de andere deelnemende bedrijven in het project CARVE presenteren op 18 mei in de Verspillingsfabriek in Veghel hun bevindingen over het terugdringen van verspilling in de agrifoodketen. Er werd onder meer gekeken naar hoe voedselverspilling kan worden gemeten, naar het optimaliseren van bestelsystemen tussen fabrikanten en retailers, het terugbrengen van reststromen in de keten door hoogwaardig hergebruik en het verminderen van verspillling in huishoudens door productontwikkeling.

 

De andere deelnemende bedrijven in CARVE zijn EBIC, Koninklijke A-ware Food Group, Nomad Foods (o.a. Iglo), Sonneveld Group BV, Arla Foods en Royal FrieslandCampina. De bedrijven geven tijdens de bijeenkomst het stokje door aan een groep nieuwe bedrijven, die dit jaar starten met tests.

 

Retourbrood wordt ingrediënt

Een van de opvallende projecten gaat over brood dat van supermarkten teruggaat naar bakkerijen. Dat zogenaamde 'retourbrood' kan worden gebruikt als ingrediënt voor ontbijtkoek en koekjes, blijkt uit een innovatieproject van het European Bakery Innovation Centre (EBIC). Wageningen UR Food & Biobased Research keek samen met het EBIC naar receptuur, productieproces, microbiologische veiligheid en kwaliteitsbeoordeling.

 

Aan het beslag van snijkoeken is direct retourbrood toegevoegd, voor de koekjes is van het retourbrood eerst een suikerstroop gemaakt als vervanger van de suiker in het recept. Uit onderzoek blijkt dat de koekjes en snijkoek van retourbrood in de smaak vallen bij consumenten en dat het verwerkte retourbrood positief bijdraagt aan de waardering van deze producten.

 

CARVE

De innovatieprojecten worden uitgevoerd in CARVE, een meerjarig publiek-privaat samenwerkingsproject van Wageningen UR Food & Biobased Research en de Alliantie Verduurzaming Voedsel binnen de Topsector Agri & Food om verspilling in de agrifoodketen te verminderen.

 

Die Alliantie Verduurzaming Voedsel is dan weer een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties Veneca en Koninklijke Horeca Nederland om de voedselketen te verduurzamen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top