Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug
Foto RetailDetail

De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.

Franchisenetwerk uitbreiden

De omzet van Mestdagh steeg in 2016 licht naar 575,6 miljoen euro, waarbij er een brutobedrijfsverlies van 5 miljoen euro werd opgetekend. Het nettoverlies bedroeg 3,3 miljoen euro. In 2015 werd er nog een verlies van 5,4 miljoen euro gemaakt.

 

De ietwat positievere cijfers verbergen echter dat de eigen winkels van Mestdagh het nog steeds moeilijk hebben. Daar daalde de omzet in 2016 dan ook verder, terwijl die bij de franchisewinkels net de hoogte in ging. Mestdagh baat 53 eigen winkels en nog eens 30 franchisewinkels uit onder het label Carrefour Market Mestdagh.

 

“Ons franchisingnetwerk zal aanzienlijk bijdragen tot onze omzetgroei. In ons huidig netwerk tonen verscheidene franchisingwinkels aanzienlijke vooruitgang qua omzetcijfer. Meerdere expansieplannen zijn in gang gezet voor 2017 en de volgende jaren”, klinkt het bij Mestdagh.

 

Ook bij de eigen winkels wil het de supermarkten aantrekkelijker maken op vlak van assortiment en service, maar stelt Mestdagh dat het momenteel niet mogelijk is om daar grote investeringen te doen. Het hoopt wel de brutomarge te verhogen, zonder prijsstijgingen door te voeren. Dat wil zeggen dat het de kosten verder zal moeten drukken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Back to top