Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug
Foto RetailDetail

De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.

Franchisenetwerk uitbreiden

De omzet van Mestdagh steeg in 2016 licht naar 575,6 miljoen euro, waarbij er een brutobedrijfsverlies van 5 miljoen euro werd opgetekend. Het nettoverlies bedroeg 3,3 miljoen euro. In 2015 werd er nog een verlies van 5,4 miljoen euro gemaakt.

 

De ietwat positievere cijfers verbergen echter dat de eigen winkels van Mestdagh het nog steeds moeilijk hebben. Daar daalde de omzet in 2016 dan ook verder, terwijl die bij de franchisewinkels net de hoogte in ging. Mestdagh baat 53 eigen winkels en nog eens 30 franchisewinkels uit onder het label Carrefour Market Mestdagh.

 

“Ons franchisingnetwerk zal aanzienlijk bijdragen tot onze omzetgroei. In ons huidig netwerk tonen verscheidene franchisingwinkels aanzienlijke vooruitgang qua omzetcijfer. Meerdere expansieplannen zijn in gang gezet voor 2017 en de volgende jaren”, klinkt het bij Mestdagh.

 

Ook bij de eigen winkels wil het de supermarkten aantrekkelijker maken op vlak van assortiment en service, maar stelt Mestdagh dat het momenteel niet mogelijk is om daar grote investeringen te doen. Het hoopt wel de brutomarge te verhogen, zonder prijsstijgingen door te voeren. Dat wil zeggen dat het de kosten verder zal moeten drukken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top