Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug
Foto RetailDetail

De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.

Franchisenetwerk uitbreiden

De omzet van Mestdagh steeg in 2016 licht naar 575,6 miljoen euro, waarbij er een brutobedrijfsverlies van 5 miljoen euro werd opgetekend. Het nettoverlies bedroeg 3,3 miljoen euro. In 2015 werd er nog een verlies van 5,4 miljoen euro gemaakt.

 

De ietwat positievere cijfers verbergen echter dat de eigen winkels van Mestdagh het nog steeds moeilijk hebben. Daar daalde de omzet in 2016 dan ook verder, terwijl die bij de franchisewinkels net de hoogte in ging. Mestdagh baat 53 eigen winkels en nog eens 30 franchisewinkels uit onder het label Carrefour Market Mestdagh.

 

“Ons franchisingnetwerk zal aanzienlijk bijdragen tot onze omzetgroei. In ons huidig netwerk tonen verscheidene franchisingwinkels aanzienlijke vooruitgang qua omzetcijfer. Meerdere expansieplannen zijn in gang gezet voor 2017 en de volgende jaren”, klinkt het bij Mestdagh.

 

Ook bij de eigen winkels wil het de supermarkten aantrekkelijker maken op vlak van assortiment en service, maar stelt Mestdagh dat het momenteel niet mogelijk is om daar grote investeringen te doen. Het hoopt wel de brutomarge te verhogen, zonder prijsstijgingen door te voeren. Dat wil zeggen dat het de kosten verder zal moeten drukken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top