Omzet supermarktgroep Rewe plust met 6,7 procent | RetailDetail

Supermarktgroep Rewe beleeft "buitengewoon jaar"

Supermarktgroep Rewe beleeft "buitengewoon jaar"
Foto: defotoberg / Shutterstock.com

De Duitse retailgroep Rewe was in 2017 goed voor een omzet van 57,8 miljard euro, een stijging van 6,7 procent. Het tekent daarmee een bovengemiddelde groei op, vooral te danken aan de eigen Rewe-supermarkten.

 

Buitengewoon jaar voor Rewe

2017 was een buitengewoon jaar voor Rewe Group, zegt topman Lionel Souque. “Onze groep is in totaal zo’n 3,7 miljard euro gegroeid, een recordomzetgroei.” De CEO vindt het vooral fijn dat de groep ook een aanzienlijke autonome groei kon verwezenlijken, nog naast de overname van een aantal Kaiser’s Tengelmann-vestigingen, de oprichting van de formule Sky en een nieuwe joint venture met Rewe Dortmund.


“In de erg concurrentiële Duitse levensmiddelenmarkt heeft Rewe ook zonder overgenomen vestigingen de sterkste omzetgroei in de supermarktsector behaald,” aldus Souque. De groothandel- en supermarktactiviteiten van Rewe haalden op autonome basis een omzetplus van 4,4 procent. 


Ook discountketen Penny deed het goed, met een omzettoename van 2,5 procent in Duitsland en een groei van 5,4 procent in het buitenland. De zelfstandige supermarktuitbaters deden het eveneens aardig: zij tekenden een omzettoename van 8,5 procent op en waren met 6 procent meer.

 

2,4 miljard euro aan investeringen in 2018

Op de Duitse thuismarkt steeg de omzet van de hele groep met 7,1 procent, de buitenlandse groei bedroeg 5,7 procent. De bouwmarktketens Baumarkt en B1 Discount Baumarkt groeiden in het binnenland met 2 procent tot 2,1 miljard euro, volgens het bedrijf opnieuw beduidend boven het branchegemiddelde van 1,1 procent. B1 trok de omzet daarbij wel omlaag, want daar daalde de omzet met zo’n 12 miljoen euro. 


In het buitenland kon Rewe-groep vooral groei in Midden- en Oost-Europa optekenen: de omzet van de supermarkten en drogisterijen van de groep in Tsjechië, Slowakije, Rusland, Kroatië, Bulgarije en Oekraïne steeg 4,9 procent zonder wisselkoerseffecten naar 8,9 miljard euro. Formule Billa zorgde er zelfs voor een omzetgroei van 14,5 procent naar 2,6 miljard euro.


In totaal investeerde de Rewe-groep in 2017 voor 1,9 miljard euro. De operationele winst (EBITDA) kwam uit op 594 miljoen euro. Dit jaar wil de groep zelfs voor 2,4 miljard euro gaan investeren, vooral dan in verdere expansie en modernisering, maar ook in vastgoed, technologie, logistiek en in de vorming van medewerkers. Zo’n 1,5 miljard euro zal naar Duitsland gaan, de overige 900 miljoen euro naar de buitenlandse activiteiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Hogere omzet GrandVision door overnames

26/04/2018

GrandVision sluit het eerste kwartaal van 2018 af met een omzetgroei van 8%, die het bedrijf wel grotendeels dankt aan overnames. De optiekketen ziet haar operationele winst wel lichtjes dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.