Sushi Daily zoekt groei in de supermarkt | RetailDetail

Sushi Daily zoekt groei in de supermarkt

Sushi Daily zoekt groei in de supermarkt

De sushistands van Sushi Daily verhogen de korf en de bezoekfrequentie in de Carrefour-hypermarkten. Toch kijkt het bedrijf voor expansie vooral naar het segment van de supermarkten, en naar alternatieve locaties.

Dertig miljoen omzet

In België is Sushi Daily nu vijf jaar actief: de eerste kiosk opende in 2011 in de Carrefour van Oudergem. Intussen zijn er 200 medewerkers aan de slag in 56 kiosken bij hypermarkten en supermarkten van Carrefour. Het bedrijf verkocht in 2015 27 miljoen sushi’s, dit jaar worden dat er meer dan 30 miljoen. Ook de omzet zal dit jaar zo’n 30 miljoen euro omzet bedragen.

 

Bruno Tromeur, chief commercial officer van moederbedrijf KellyDeli, ziet nog voldoende groeimogelijkheden. Volgend jaar zal Sushi Daily aanwezig zijn in alle 45 Carrefour-hypermarkten in België, daarnaast ziet het bedrijf potentieel in de Carrefour markets. Zo wordt het concept op termijn ook beschikbaar voor franchisenemers van Carrefour. Zelfs sommige Carrefour Express-buurtwinkels kunnen plaats bieden aan een Sushi Daily stand, mits het concept wat wordt aangepast. Tromeur mikt op een zeventigtal stands tegen eind 2017, goed voor een omzet van 38 miljoen euro. De eerstvolgende opening is in Carrefour market Herent op 26 oktober.

 

Stations en luchthavens

Dat Sushi Daily zes jaar geleden in een Franse Carrefour hypermarkt van start ging, is geen toeval, aldus Tromeur. “We verschenen op het goede moment. Er kwam ruimte vrij in de hypermarkten, die hun concept wilden bijsturen en op zoek gingen naar aantrekkelijke concepten om nieuwe consumenten aan te trekken en de bezoekfrequentie op te drijven. Hier spelen we onze rol. Maar het is duidelijk dat we voor de toekomst nu eerder naar het segment van de supermarkten en de proximiteitswinkels kijken.”

 

Ook overweegt KellyDeli alternatieve locaties met veel trafiek: winkelcentra, treinstations (een vestiging in de Parijse Gare Montparnasse draait goed) of luchthavens. “Waarom zouden we geen stand kunnen openen op Brussels Airport?”

 

Een sushikiosk realiseert tussen 300.000 en één miljoen euro omzet per jaar, afhankelijk van de locatie. Het Europese gemiddelde is 600.000 euro. Volgend jaar zal Sushi Daily een geactualiseerd concept 2.0 introduceren. Bovendien denkt moederbedrijf KellyDeli aan nieuwe concepten, bijvoorbeeld rond dim sum.

 

Europees marktleider

De onderneming is nu actief met meer dan 500 kiosken in acht Europese landen. In november komt daar een negende bij: Portugal. Sushi Daily exploiteert in Europa meer sushistands dan alle andere concurrenten samen. In de landen waar het actief is, heeft het een marktaandeel van meer dan 50%.

 

In Frankrijk startte de keten bij Carrefour, maar zijn er ook stands bij Casino, Intermarché, Monoprix en Système U. In het Verenigd Koninkrijk vind je Sushi Daily kiosken bij Sainsbury’s en Waitrose, in Nederland werkt Sushi Daily succesvol samen met Albert Heijn. Op de vraag van die keten om de stands ook in de Belgische winkels uit te rollen, is Sushi Daily echter niet ingegaan, gezien de goede relaties met Carrefour Belgium. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.