Takeaway heeft Delivery Hero dan toch te pakken

Takeaway.com neemt de Duitse activiteiten van zijn rivaal Delivery Hero over. De beide maaltijdbezorgers zijn al jaren in een verbeten strijd verwikkeld, waarbij Delivery Hero nu toch het onderspit delft. 

 

Duitsers bestellen nog recht bij de Chinees

Takeaway, ook bekend als Thuisbezorgd.nl in Nederland en Lieferando in Duitsland, lijft Delivery Hero Duitsland in voor bijna een miljard euro. De Nederlandse maaltijdsbezorger legt 508 miljoen euro cash op tafel voor zijn Duitse rivaal, maar geeft Delivery Hero daarbovenop een belang van 18% – ter waarde van 422 miljoen euro – in Takeaway.com. Delivery Hero mag ook een onafhankelijke bestuurder aanstellen in de raad van bestuur.

 

Met de acquisitie krijgt Takeaway de maaltijdplatformen Lieferheld, Pizza.de en Foodora in Duitsland in handen. Het management van Takeaway.com verwacht vooral materiële synergieën te genereren door de bedrijven te integreren. Volgens Jitse Groen, CEO en oprichter van Takeaway.com, is de deal essentieel om dankzij de aanzienlijke schaalvergroting naar winstgevendheid toe te werken.

 

Hoewel de transactie de bestellingen van Takeaway.com in Duitsland bijna verdubbelt, is er ook nog steeds voldoende groei mogelijk, meent Groen: de penetratie van online voedselbezorging behoort er tot de laagste in Europa. Eerder zei de topman in De Telegraaf dat nog maar 8% van de Duitsers bij Takeaway bestelt, ook al was het bedrijf er al marktleider. Duitsers bestellen hun fastfood meestal nog rechtstreeks telefonisch.

 

Nog ruim 40 landen, maar niet thuis

Delivery Hero, dat uit de stal van incubator Rocket Internet komt, moest al eerder zijn meerdere erkennen op onder andere de Nederlandse markt. In augustus trok het de stekker uit Foodora in Nederland, amper twee weken nadat het bedrijf zijn activiteiten in Australië, Frankrijk, Italië en Nederland in de etalage zette.

 

De maaltijdbezorger wou zich zo kunnen concentreren op de markten waar het wel nog kans op marktleiderschap zag, waaronder toen ook de Duitse thuismarkt. Voor Duitsland mocht het echter niet baten. De bezorgdienst is voortaan nog in een veertigtal landen actief, waaronder China, Finland, India, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea, maar niet meer op de eigen thuismarkt.

 

Delivery Hero plant met de opbrengst van de verkoop versneld te investeren en te groeien: het bedrijf verwacht in 2019 45 miljoen euro meer omzet te behalen, maar ook 250 miljoen euro meer verlies te boeken. In Europa denkt de groep in de tweede helft van 2019 wel break-even te draaien.