Tekort aan hop en gerst kan probleem worden voor brouwers | RetailDetail

Tekort aan hop en gerst kan probleem worden voor brouwers

Tekort aan hop en gerst kan probleem worden voor brouwers
http://www.shutterstock.com/nl/pic-213620557/stock-photo-hop-cone-with-beer.html?src=fGaS7L4Sa_fai59z18yGnw-1-4

De stijgende populariteit van speciaalbieren heeft er voor gezorgd dat de vraag naar hop in 2015 op het hoogste niveau ooit lag. Tegelijk is de oogst met 40% gedaald, waardoor de prijzen flink de hoogte zijn in gegaan.

Investeringen nodig

Dat is echter niet het enige probleem voor bierbrouwers, want de komende jaren kan er ook een tekort van brouwersgerst ontstaan, zegt Rabobank in het rapport ‘A revolution is brewing’. Volgens Rabobank zijn er drie redenen voor een mogelijk tekort aan brouwersgerst.

 

“Ten eerste het huidige krappe aanbod in combinatie met een verwachte 14% groei van de vraag. Daarnaast beschouwen boeren gerst als een riskant gewas om te verbouwen, en zijn de premiums zeer volatitiel, waardoor ze alleen gerst verbouwen als de premium hoog genoeg is. Bovendien vragen brouwers steeds meer om verschillende soorten gerst, nu speciaalbieren zo in trek zijn. Productie en consumptie zijn op dit moment bijna gelijk aan elkaar, waardoor er weinig ruimte is voor tegenvallende oogsten”, zegt Rabobank-analist Ciska van den Berg.

 

De bank verwacht dat de vraag naar brouwersgerst met 14% zal stijgen de komende vijf jaar, vanwege een stijgende wereldbevolking en het feit dat steeds meer mensen zich speciaalbieren kunnen veroorloven. Ook de populariteit van die speciaalbieren, die vier tot zeven keer zoveel mout nodig hebben als een gewoon bier, draagt bij tot de stijgende vraag. Bovendien is de markt sterk gefragmenteerd geraakt.

 

Rabobank is van mening dat er wereldwijd zal moeten geïnvesteerd worden in de moutindustrie. Daarbij zullen brouwers ook goede contracten moeten afsluiten met de producenten, om langs beide kanten meer zekerheid in te bouwen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.