Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017 | RetailDetail

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017
Shutterstock

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

 

“Beneden onze verwachtingen”

In 2017 haalde Nestlé een omzet van 89,8 miljard Zwitserse frank (net geen 78 miljard euro). De organische groei kwam uit op 2,4 procent, wat lager was dan de verwachtingen van 2,6%. Een derde van die organische groei was te danken aan prijsstijgingen.

 

Die magere groei had ook zijn impact op de winstcijfers van het Zwitserse bedrijf, want die daalden met 15,8% van 9,62 naar 7,2 miljard frank (6,2 miljard euro). “Onze organische omzetgroei was binnen de vooropgestelde marge, maar beneden onze verwachtingen, vooral vanwege zwakke prestaties op het einde van het jaar. De omzetgroei in Europa en Azië was bemoedigend, terwijl we in Noord-Amerika en Brazilië te maken blijven hebben met een uitdagende omgeving”, aldus CEO Mark Schneider.

 

In Noord- en Zuid-Amerika groeide Nestlé op organische basis met 0,9%, waarvan 0,7% dankzij hogere prijzen. In Noord-Amerika was er wel sprake van een kleine daling en in Brazilië blijft de situatie moeilijk, wat zijn weerslag heeft op de prijzen. In de zone Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika steeg de organische omzet met 2,3%, waarvan 0,6% dankzij hogere prijzen. Alle regio’s blijven het binnen die zone goed doen. De sterkste groei kwam er in Azië, Oceanië en de rest van Afrika: daar was sprake van een organische groei van 4,7%, waarvan 1,8% dankzij hogere prijzen.

 

Verkoop aandeel L’Oréal?

Nestlé laat ook verstaan niet bezig te zijn met het uitbreiden van het aandeel in L’Oréal: het heeft besloten om een aandeelhoudersovereenkomst met het Franse cosmeticabedrijf niet te vernieuwen.

 

Het Franse bedrijf liet onlangs nog verstaan interesse te hebben in een overname van die aandelen, moest Nestlé besluiten om ze te verkopen. Nestlé heeft 23% van de aandelen in handen, goed voor een waarde van ongeveer 23 miljard euro. De verkoop zou ook binnen de eisen vallen van investeerder Daniel Loeb, die al langer eist dat Nestlé zich omvormt naar een bedrijf dat zich puur met voeding bezig houdt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.