Ter Beke vraagt leveranciers financiële bijdrage na paardenvleesschandaal | RetailDetail

Ter Beke vraagt leveranciers financiële bijdrage na paardenvleesschandaal

Ter Beke vraagt leveranciers financiële bijdrage na paardenvleesschandaal

Door het paardenvleesschandaal is de verkoop van bereide gerechten zwaar teruggelopen. Daardoor ziet het Belgische Ter Beke zich verplicht meer te investeren in marketing en promoties om de verkoop weer te aanzwengelen. De voedingsgroep vindt het dan ook maar logisch dat leveranciers hun steentje bijdragen en gaat hen daarom tijdelijk 2% minder betalen.

Leveranciers en producent "in hetzelfde schuitje"

"We zullen de impact van het paardenvleesschandaal op 8 mei toelichten, samen met onze kwartaalcijfers. Maar wat we nu doen, is proberen om, samen met onze leveranciers, de gevolgen ervan achter ons te laten. We ondernemen samen actie, zodat we kunnen blijven produceren", zegt Dirk De Backer, secretaris-generaal van Ter Beke, in De Tijd. "We zitten in hetzelfde schuitje. Het is een tijdelijke maatregel, die past in een geheel van acties."

 

De besparing van twee procent treft alle leveranciers, van de kruiden over het vlees tot de verpakkingen. De groep zag zich door de vleescrisis al verplicht economische werkloosheid in te roepen in zijn Waalse productievestigingen in Wanze en Marche-en-Famenne.

 

Ter Beke nochtans geen betrokken partij

Niet alleen lasagne, maar ook andere bereide gerechten en zelfs salami lijden onder het schandaal, aldus nog het bedrijf. Nochtans was Ter Beke niet rechtstreeks betrokken bij het schandaal en hebben Europese DNA-tests intussen uitgewezen dat er in ons land zelfs geen sporen van paardenvlees werden gevonden in voedingsproducten waar dat vlees niet thuis hoort.

 

Niettemin zou Aldi Duitsland, een belangrijke klant van Ter Beke, begin dit jaar al zijn bestellingen van lasagne geannuleerd hebben, zo schrijft de zakenkrant. Volgens de vakbonden neemt de economische werkloosheid bij Ter Beke trouwens "beetje bij beetje opnieuw normale proporties" aan.

 

Spanghero failliet

Intussen is de Franse vleesverwerker Spanghero, die wel een centrale rol speelde in het schandaal dat heel Europa op zijn grondvesten deed daveren, eind vorige week failliet verklaard: 160 van de 240 medewerkers in de vestiging van Castelnaudary (Aube) verliezen volgende week hun baan.

 

De 80 resterende arbeiders blijven nog drie tot hooguit zes maanden aan de slag, tijd die de curatoren gekregen hebben om samen met de eigenaar op zoek te gaan naar een eventuele overnemer. Al beseffen zowel de curatoren als de Franse minister van Landbouw dat dit geen sinecure wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.