Ter Beke zet in op export van halal-lasagne en nieuwe producten | RetailDetail

Ter Beke zet in op export van halal-lasagne

Ter Beke zet in op export van halal-lasagne

Voedingsgroep Ter Beke zwengelt zijn export aan: het bedrijf wil zijn halal-lasagne in het Midden-Oosten en Indonesië in de winkelrekken krijgen, voor de klassieke lasagne moet China een afzetmarkt worden.

Ambitieuze topman

Ter Beke wil een bedrijf worden met een omzet van boven het miljard euro, maar om dat te halen moeten de verkopen nog meer dan verdubbelen. In 2016 strandde het verkoopcijfer immers nog op 418,6 miljoen euro. Een  van de manieren om te groeien, is een grotere export. 

 

In het jaarverslag aan de aandeelhouders ziet topman Dirk Goeminne alvast mogelijkheden in de uitvoer van klassieke lasagne naar China. “Chinezen die een beetje welvaart hebben opgebouwd, zijn gek van Westerse producten. Dus mikken we met onze lasagne nu ook op de Chinese markt, zij het onder een aangepaste Chinese naam. De eerste containers zijn vanuit Frankrijk onderweg”.

 

Een andere groeimotor is de halal-lasagne. Met dat product mikt Ter Beke in eerste instantie op de moslims in de Westerse landen, maar nadien moet de export volgen. Er lopen al gesprekken met retailers in het Midden-Oosten en Indonesië. De discussie over vlees van (on)verdoofd geslachte runderen in ons land mag daarbij geen obstakel zijn: in de halallasagne werd namelijk bewust gekozen voor gehakt van kip en niet van rund.

 

Nieuwe producten

Daarnaast komen er ook nieuwe producten: in 2017 wordt de flexicharcuterie – een combinatie van vlees en groenten – gelanceerd. Er komt een product van gekookte ham, waarvoor het bedrijf eigen varkens gaat kweken. “Maar we moeten vooral voor salami onze vleugels uitslaan. het is ons belangrijkste product”, aldus Goeminne. Hij mikt dan ook op het aanzwengelen van de salamiverkoop in andere landen.

 

Een aandachtspunt bij dit alles blijft de verdere consolidatie van de markt. “De retailers consolideren sneller dan de producenten. Zij bepalen de spelregels. Onze klanten worden steeds groter. Twee van onze grootste klanten zijn gefusioneerd. Dat heeft ook een impact op ter Beke. De retailers worden machtiger. Tegelijk nemen de discounters al meer dan 40% van de markt in. Daar moeten we op inspelen. Ook daar komen de innovaties en nieuwe markten dus weer om de hoek kijken”, heet het nog in het jaarverslag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.