Ter Beke zet in op export van halal-lasagne

Ter Beke zet in op export van halal-lasagne

Voedingsgroep Ter Beke zwengelt zijn export aan: het bedrijf wil zijn halal-lasagne in het Midden-Oosten en Indonesië in de winkelrekken krijgen, voor de klassieke lasagne moet China een afzetmarkt worden.

Ambitieuze topman

Ter Beke wil een bedrijf worden met een omzet van boven het miljard euro, maar om dat te halen moeten de verkopen nog meer dan verdubbelen. In 2016 strandde het verkoopcijfer immers nog op 418,6 miljoen euro. Een  van de manieren om te groeien, is een grotere export. 

 

In het jaarverslag aan de aandeelhouders ziet topman Dirk Goeminne alvast mogelijkheden in de uitvoer van klassieke lasagne naar China. “Chinezen die een beetje welvaart hebben opgebouwd, zijn gek van Westerse producten. Dus mikken we met onze lasagne nu ook op de Chinese markt, zij het onder een aangepaste Chinese naam. De eerste containers zijn vanuit Frankrijk onderweg”.

 

Een andere groeimotor is de halal-lasagne. Met dat product mikt Ter Beke in eerste instantie op de moslims in de Westerse landen, maar nadien moet de export volgen. Er lopen al gesprekken met retailers in het Midden-Oosten en Indonesië. De discussie over vlees van (on)verdoofd geslachte runderen in ons land mag daarbij geen obstakel zijn: in de halallasagne werd namelijk bewust gekozen voor gehakt van kip en niet van rund.

 

Nieuwe producten

Daarnaast komen er ook nieuwe producten: in 2017 wordt de flexicharcuterie – een combinatie van vlees en groenten – gelanceerd. Er komt een product van gekookte ham, waarvoor het bedrijf eigen varkens gaat kweken. “Maar we moeten vooral voor salami onze vleugels uitslaan. het is ons belangrijkste product”, aldus Goeminne. Hij mikt dan ook op het aanzwengelen van de salamiverkoop in andere landen.

 

Een aandachtspunt bij dit alles blijft de verdere consolidatie van de markt. “De retailers consolideren sneller dan de producenten. Zij bepalen de spelregels. Onze klanten worden steeds groter. Twee van onze grootste klanten zijn gefusioneerd. Dat heeft ook een impact op ter Beke. De retailers worden machtiger. Tegelijk nemen de discounters al meer dan 40% van de markt in. Daar moeten we op inspelen. Ook daar komen de innovaties en nieuwe markten dus weer om de hoek kijken”, heet het nog in het jaarverslag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top