Ter Beke zet in op export van halal-lasagne

Ter Beke zet in op export van halal-lasagne

Voedingsgroep Ter Beke zwengelt zijn export aan: het bedrijf wil zijn halal-lasagne in het Midden-Oosten en Indonesië in de winkelrekken krijgen, voor de klassieke lasagne moet China een afzetmarkt worden.

Ambitieuze topman

Ter Beke wil een bedrijf worden met een omzet van boven het miljard euro, maar om dat te halen moeten de verkopen nog meer dan verdubbelen. In 2016 strandde het verkoopcijfer immers nog op 418,6 miljoen euro. Een  van de manieren om te groeien, is een grotere export. 

 

In het jaarverslag aan de aandeelhouders ziet topman Dirk Goeminne alvast mogelijkheden in de uitvoer van klassieke lasagne naar China. “Chinezen die een beetje welvaart hebben opgebouwd, zijn gek van Westerse producten. Dus mikken we met onze lasagne nu ook op de Chinese markt, zij het onder een aangepaste Chinese naam. De eerste containers zijn vanuit Frankrijk onderweg”.

 

Een andere groeimotor is de halal-lasagne. Met dat product mikt Ter Beke in eerste instantie op de moslims in de Westerse landen, maar nadien moet de export volgen. Er lopen al gesprekken met retailers in het Midden-Oosten en Indonesië. De discussie over vlees van (on)verdoofd geslachte runderen in ons land mag daarbij geen obstakel zijn: in de halallasagne werd namelijk bewust gekozen voor gehakt van kip en niet van rund.

 

Nieuwe producten

Daarnaast komen er ook nieuwe producten: in 2017 wordt de flexicharcuterie – een combinatie van vlees en groenten – gelanceerd. Er komt een product van gekookte ham, waarvoor het bedrijf eigen varkens gaat kweken. “Maar we moeten vooral voor salami onze vleugels uitslaan. het is ons belangrijkste product”, aldus Goeminne. Hij mikt dan ook op het aanzwengelen van de salamiverkoop in andere landen.

 

Een aandachtspunt bij dit alles blijft de verdere consolidatie van de markt. “De retailers consolideren sneller dan de producenten. Zij bepalen de spelregels. Onze klanten worden steeds groter. Twee van onze grootste klanten zijn gefusioneerd. Dat heeft ook een impact op ter Beke. De retailers worden machtiger. Tegelijk nemen de discounters al meer dan 40% van de markt in. Daar moeten we op inspelen. Ook daar komen de innovaties en nieuwe markten dus weer om de hoek kijken”, heet het nog in het jaarverslag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top