Tesco start met Carrefour nieuw inkoopverbond | RetailDetail

Tesco doet het met Carrefour in nieuw inkoopverbond

Tesco doet het met Carrefour in nieuw inkoopverbond
Foto: jax10289 / Shutterstock.com

Tesco en Carrefour starten samen een inkoopalliantie: de retailreuzen gaan zowel merkproducten als huismerkassortiment samen inkopen. Ook op dienstenleveranciers stappen de retailer voortaan samen af.

 

"Inkoopexpertise van twee wereldleiders gecombineerd"

Retailers wapenen zich voor de leveranciersonderhandelingen van 2019: de aankondiging van het nieuwe inkoopverbond tussen Carrefour en Tesco komt tegelijk met het nieuws dat ook concurrenten Auchan, Casino, Schiever en Metro een inkoopalliantie aangaan. Die Frans-Duitse coalitie krijgt de naam Horizon en opereert vanuit Genève.

 

De alliantie tussen Tesco en Carrefour zal minstens drie jaar duren al binnen de twee maanden van start kunnen gaan. “Deze strategische alliantie tussen Carrefour en Tesco is een belangrijke overeenkomst, aangezien het de inkoopexpertise combineert van twee wereldleiders, die geografisch complementair zijn en gemeenschappelijke strategieën hebben”, aldus Carrefour-topman Alexandre Bompard in een persverklaring. “Door samen te werken en het beste uit onze collectieve productexpertise en inkoopvermogen te halen, zullen we onze klanten nog beter kunnen bedienen, met nog meer keuze, kwaliteit en waarde”, zegt ook Dave Lewis, CEO van Tesco.

 

Samenwerking in en achter de winkelrekken

De Frans-Britse alliantie zal betrekking hebben op de samenwerking met internationale leveranciers op het gebied van huismerken en merkproducten, maar ook op producten voor eigen gebruik en diensten zoals marketing en datacollectie. Verse voeding valt daarentegen buiten de samenwerking, terwijl de retailers ook op lokaal en nationaal niveau los van elkaar blijven werken. 

 

De samenwerking kan voor Tesco en Carrefour wellicht vooral buiten hun thuismarkten interessant worden: Tesco is buiten het Verenigd Koninkrijk nog actief in Oost-Europa en Aziatische landen zoals Maleisië en Thailand. Het zijn regio’s waar ook Carrefour vertegenwoordigd is. Voor China en de Poolse markt geldt de samenwerkingsdeal evenwel niet, omdat beide retailers elkaar daar beconcurreren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.