Britse Tesco krijgt groen licht voor fusie van het jaar met Booker

Tesco krijgt groen licht voor "fusie van het jaar" met Booker

Tesco krijgt groen licht voor "fusie van het jaar" met Booker
Shutterstock

Het zijn spannende tijden voor retail in het Verenigd Koninkrijk: na de opslorping van Nisa door Co-op vergroot ook marktleider Tesco binnenkort zijn marktaandeel dankzij de fusie met groothandel Booker. Tesco heeft voor de deal een monsterbedrag van 4,52 miljard euro over.

Groen licht voor fusie

De Britse supermarktketen krijgt groen licht om concurrent Booker, met zelfbedieningsgroothandels en meer dan 5.600 supermarkten een belangrijke speler in het VK, al begin volgend jaar onder zijn vleugels te nemen. Daarmee positioneert Tesco zich meteen sterk op de groothandelmarkt, waar zijn marktaandeel tot dusver onder de 20% lag. 

 

De Britse concurrentiewaakhond CMA ziet geen graten in de deal: op lange termijn blijft de markt voldoende competitief en ook zal de fusie niet leiden tot hogere prijzen of een verpaupering van het dienstenaanbod, zo klinkt het.

 

Keerzijde van de medaille

Tesco heeft een indrukwekkende 4,52 miljard veil voor groothandelketen Booker, dat behalve een sterke marktpositie ook kansen biedt om Tesco’s afhaalpunten aanzienlijk uit te breiden. Ter herinnering: in juli dit jaar kondigde de supermarktketen nog aan zijn online service uit te breiden met same-day delivery in vrijwel het ganse Verenigd Koninkrijk.

 

Met de overname van Booker wordt Tesco marktleider in zijn segment, maar het verhaal kent ook een donker kantje. Om ook op langere termijn competitief te blijven, kondigde het Britse concern nog geen vijf maanden geleden aan 2.300 banen te zullen schrappen op zijn hoofdkantoor en bij de klantendienst. Tesco’s optiekbedrijven werden te koop gezet en ook de 24-uur-opening in de grotere filialen moest er aan geloven.

 

Ook Co-op in fusiegolf

De fusie van Tesco en Booker is overigens niet het enige retailnieuws dat gisteren de Britse kranten haalde. Ook de Co-operative Group kwam naar buiten met de aankondiging van een fusie, in dit geval met supermarktketen Nisa, dat de Britse groep als apart bedrijf zal beheren. Voor de samensmelting legt Co-op in totaal 248 miljoen Britse ponden (300 miljoen euro) op tafel, waarvan ongeveer de helft de schulden dekt die Nisa heeft uitstaan.

 

In de sterk bezette Britse markt lijken fusies en investeringen in omni-channel verkoop – zowel off- als online dus – de enige manier om te blijven bestaan, zoveel is duidelijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.