Tesco laat shoppers aankopen automatiseren | RetailDetail

Tesco laat shoppers aankopen automatiseren

Tesco laat shoppers aankopen automatiseren

Klanten van Tesco in het VK kunnen voortaan automatisch producten aan hun boodschappenlijstje laten toevoegen, bijvoorbeeld wanneer ze in prijs dalen of wanneer de temperatuur stijgt. Visionair of enkel voor de nerds? 

 

Internet der dingen

De Britse marktleider Tesco maakt daarbij gebruik van het platform IFTTT (“IF This, Then That”), een populaire toepassing die verschillende apps met elkaar verbindt volgens de logica “als dit gebeurt, doe dan dat”. Gebruikers hebben niet de minste programmeerervaring nodig om het laagdrempelige platform te gebruiken. 


Tesco Labs, de technologiestartup van de retailer, creëerde een eigen kanaal op IFTTT, dat shoppers toelaat om eenvoudige opdrachten in te stellen. Bijvoorbeeld: voeg elke donderdag melk toe aan mijn boodschappenlijstje; voeg zalm toe als de prijs daalt; voeg burgers toe als het morgen warm wordt; stuur me een e-mail wanneer de prijs van de luiers wijzigt. 


Zo eenvoudig als een Amazon Dash-knop is het systeem nog niet, maar het biedt wel meer mogelijkheden, in het kader van het internet der dingen (IoT). Je zou IFTTT in de toekomst kunnen koppelen aan sensoren in je koelkast of keukenkast bijvoorbeeld. Boodschappen doen gaat ingrijpend veranderen, zoveel is zeker. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.