Tesco laat shoppers aankopen automatiseren

Tesco laat shoppers aankopen automatiseren

Klanten van Tesco in het VK kunnen voortaan automatisch producten aan hun boodschappenlijstje laten toevoegen, bijvoorbeeld wanneer ze in prijs dalen of wanneer de temperatuur stijgt. Visionair of enkel voor de nerds? 

 

Internet der dingen

De Britse marktleider Tesco maakt daarbij gebruik van het platform IFTTT (“IF This, Then That”), een populaire toepassing die verschillende apps met elkaar verbindt volgens de logica “als dit gebeurt, doe dan dat”. Gebruikers hebben niet de minste programmeerervaring nodig om het laagdrempelige platform te gebruiken. 


Tesco Labs, de technologiestartup van de retailer, creëerde een eigen kanaal op IFTTT, dat shoppers toelaat om eenvoudige opdrachten in te stellen. Bijvoorbeeld: voeg elke donderdag melk toe aan mijn boodschappenlijstje; voeg zalm toe als de prijs daalt; voeg burgers toe als het morgen warm wordt; stuur me een e-mail wanneer de prijs van de luiers wijzigt. 


Zo eenvoudig als een Amazon Dash-knop is het systeem nog niet, maar het biedt wel meer mogelijkheden, in het kader van het internet der dingen (IoT). Je zou IFTTT in de toekomst kunnen koppelen aan sensoren in je koelkast of keukenkast bijvoorbeeld. Boodschappen doen gaat ingrijpend veranderen, zoveel is zeker.