Tesco overweegt verkoop 2000 Aziatische winkels

Tesco overweegt verkoop Aziatische winkels

De Britse supermarktketen Tesco denkt na over een mogelijke verkoop van haar meer dan 2000 Thaise en Maleisische winkels. De keten werd daarvoor benaderd door een nog onbekende partij.

 

Opties bekijken

Tesco heeft in een verklaring bevestigd dat het "begonnen is met een evaluatie van de strategische opties voor zijn activiteiten in Thailand en Maleisië, inclusief een evaluatie van een mogelijke verkoop van deze activiteiten." Een nog onbekende partij zou verregaande interesse hebben in de Aziatische winkels, schrijft The Guardian.

 

De Britse supermarktketen heeft 1967 winkelpunten in Thailand (onder het merk Tesco Lotus) en nog eens 74 in Maleisië, met in totaal meer dan 60.000 werknemers. Samen haalden ze afgelopen boekjaar een omzet van 4,9 miljard pond (5,8 miljard euro) en een winst van 286 miljoen pond (340 miljoen euro).

 

Comfortabele positie

Clive Black, een analist bij Shore Capital, wijst op de leidende marktpositie van Tesco in Thailand en het groeipotentieel door de toenemende verstedelijking van het land. "Het zou voor een zeer hoge prijs kunnen gaan. Bovendien hoeft Tesco helemaal niet te verkopen." In juni sprak CEO Dave Lewis echter nog over een mogelijke uitbreiding in Azië, waaronder plannen om nog eens 750 gemakswinkels in Thailand te openen. De Aziatische activiteiten van de groep groeien niet alleen sneller dan de Europese, ze zijn ook winstgevender.

 

Als het tot een verkoop komt, zal Tesco enkel nog in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Centraal-Europa (Hongarije, Polen, Slovakije en Tsjechië) actief zijn. De afgelopen jaren trok de supermarktketen zich al terug uit Frankrijk, Japan, Turkije en de Verenigde Staten. Ook verkocht het bedrijf in 2015, na het uitbreken van een boekhoudschandaal, zijn Zuid-Koreaanse activiteiten voor vier miljard pond (vijf miljard euro).

 

De opbrengst van een eventuele verkoop kan Tesco wel helpen om de winstgevendheid in het Verenigd Koninkrijk te verbeteren. Daar hebben de intense concurrentie en de opkomst van de e-commerce tot een herstructurering geleid. In augustus kondigde het bedrijf nog aan dat het 4500 banen zou schrappen in zijn Britse Tesco Metro-winkels, als onderdeel van bredere kostenbesparende plannen.