Tesco schrapt meer dan 2.000 banen | RetailDetail

Tesco schrapt meer dan 2.000 banen

Tesco schrapt meer dan 2.000 banen
Shutterstock

Het Britse Tesco heeft aangekondigd dat het ongeveer 2.300 banen gaat schrappen. 1.200 jobs verdwijnen op het hoofdkantoor, terwijl er 1.100 banen sneuvelen bij de klantendienst.

Werking vereenvoudigen

De banen die verdwijnen op het hoofdkantoor zijn het gevolg van een herstructurering die de werking van het bedrijf eenvoudiger moet maken. “Dit is een belangrijke volgende stap om de ommekeer van het bedrijf verder te zetten”, zegt een woordvoerder van de Britse supermarktketen.

 

Vorige week kondigde het bedrijf ook al aan dat de klantendienst in het Welshe Cardiff de deuren gaat sluiten. Daar verdwijnen daardoor nog eens 1.100 banen.

 

Tesco blijft dus in de kosten snijden, nadat het in het vorige boekjaar voor de eerste keer in zeven jaar in het Verenigd Koninkrijk een kleine omzetgroei wist te halen. Die groei zegt het zelf te danken te hebben aan de introductie van zeven nieuwe huismerken, maar er wordt dus ook flink bespaard.

 

“We staan verder dan we op dit moment verwacht hadden, omdat we goed vooruitgang hebben geboekt op de zes strategische pijlers die we in oktober bekend hebben gemaakt. We zijn er van overtuigd dat we ook dit jaar verder kunnen bouwen op deze sterke prestatie, om zo vooruitgang te boeken op vlak van onze ambities op middellange termijn”, zei CEO David Lewis in een reactie op die cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.