Tesco treft schikking na boekhoudschandaal | RetailDetail

Tesco treft schikking na boekhoudschandaal

Tesco treft schikking na boekhoudschandaal

De Britse supermarktketen Tesco heeft een schikking getroffen in verband met het boekhoudschandaal uit 2014, waarbij de keten de winstverwachtingen fors overdreef. Het gaat nu een boete van 129 miljoen pond (149 miljoen euro) neertellen.

250 miljoen euro

Daarnaast gaat het ook beleggers vergoeden voor een totaalbedrag van 85 miljoen pond (98 miljoen euro). Alles samen zal het boekhoudschandaal de Britse keten dus bijna 250 miljoen euro kosten.

 

In 2014 werd de winstverwachting over de eerste helft van het jaar met maar liefst 250 miljoen pond (290 miljoen euro) overdreven. Toen dat nieuws naar buiten kwam, kelderde de aandelenkoers van het bedrijf en kwamen heel wat belangrijke namen binnen het bedrijf in nauwe schoentjes te zitten.

 

Zo werden eind vorig jaar nog een aantal voormalige directeuren van de keten officieel aangeklaagd wegens fraude. Tesco benadrukt in een persbericht wel dat het huidige bestuur niets afwist van de fraude en dat het volgens de Britse Financial Conduct Authority ook niet kon weten dat de informatie die verstrekt werd in de cijfers niet correct was.

 

“De voorbije twee en half jaar hebben wij volledig meegewerkt met dit onderzoek naar onze boekhouding, terwijl we tegelijk ook ons bedrijf probeerden te transformeren. We hebben spijt van de zaken die in 2014 zijn voorgevallen en we zijn vastberaden er alles aan te doen om het vertrouwen in ons bedrijf en ons merk te herstellen”, aldus Dave Lewis, CEO bij Tesco.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.