Tesco verkoopt Turkse activiteiten tegen serieuze korting | RetailDetail

Tesco verkoopt Turkse activiteiten tegen serieuze korting

Tesco verkoopt Turkse activiteiten tegen serieuze korting

Het Britse Tesco heeft een overeenkomst gesloten met Migros Ticaret om zijn aandeel van 95,5 procent in de keten Kipa te verkopen. Dat doet het voor een peulschil van slechts 30 miljoen pond (38 miljoen euro).

 

Ook restaurantketen Giraffe verkocht

Daarmee verkoopt Tesco de keten fors onder zijn marktwaarde. Nadat het nieuws bekend geraakt, daalde het aandeel van Kipa op de Turkse beurs met 20 procent, maar ook toen was het bedrijf nog steeds ongeveer 760 miljoen euro waard. Het toont aan dat Tesco maar wat graag zich wil terugtrekken uit Turkije. Vorig jaar zou het daar een verlies van 20 miljoen pond (25 miljoen euro) geleden hebben.

 

De verkoop van de Turkse activiteiten is deel van de nieuwe strategie van Tesco, dat zich voortaan wil focussen op de activiteiten in eigen land. In dat opzicht verkocht het onlangs ook al de Koreaanse afdeling voor een bedrag van 4 miljard pond (5,1 miljard euro).

 

Tesco maakte daarnaast ook bekend dat het restaurantketen Giraffe van de hand zal doen voor een onbekend bedrag. De nieuwe eigenaar is Boparan Restaurant Holding, het investeringsvehikel van Ranjit Singh Boparan. Dat is ook eigenaar van de ketens Harry Ramsden en Fishworks en het Indische restaurant The Cinnamon Club in Londen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.