Tesco weet weer wat winst is | RetailDetail

Tesco weet weer wat winst is

Tesco weet weer wat winst is

Het Britse supermarktbedrijf Tesco lijkt na een aantal bijzonder moeilijke jaren opnieuw op de goede weg. Voor het gebroken boekjaar dat eindigde op 27 februari kon het zelfs opnieuw winstcijfers voorleggen.

Vergelijkbare omzetgroei in Verenigd Koninkrijk

Het operationeel resultaat van het gebroken boekjaar 2015 kwam uit op 162 miljoen pond (200 miljoen euro). Dat is een fikse opsteker voor Tesco, dat een jaar eerder een verlies van 6,3 miljard pond (8 miljard euro) moest slikken, het slechtste resultaat in de geschiedenis van het bedrijf. In het vierde kwartaal was er zelfs sprake van een kleine vergelijkbare omzetgroei van 0,9% in het Verenigd Koninkrijk. “We zijn goed op weg om het vertrouwen in Tesco opnieuw op te bouwen”, zegt CEO Dave Lewis aan de BBC.

 

Lewis staat sinds 2014 aan het roer bij Tesco en zet sindsdien in op prijsverlagingen en meer personeel in de winkels. Zo hoopt hij de concurrentie aan te gaan met discounters Lidl en Aldi, die de voorbije jaren een flink stuk van het Britse marktaandeel kwamen inpikken.

 

Tesco kreeg in 2014 te maken met een immens boekhoudschandaal, waarbij de winst fout werd weergegeven in de boeken. Die manipulaties kwamen pas aan het licht toen Dave Lewis in dienst trad. Ook daarvoor daalde de omzet binnen het bedrijf echter al jaren. Die trend lijkt nu eindelijk gekeerd te zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.