Tesco weet weer wat winst is

Tesco weet weer wat winst is

Het Britse supermarktbedrijf Tesco lijkt na een aantal bijzonder moeilijke jaren opnieuw op de goede weg. Voor het gebroken boekjaar dat eindigde op 27 februari kon het zelfs opnieuw winstcijfers voorleggen.

Vergelijkbare omzetgroei in Verenigd Koninkrijk

Het operationeel resultaat van het gebroken boekjaar 2015 kwam uit op 162 miljoen pond (200 miljoen euro). Dat is een fikse opsteker voor Tesco, dat een jaar eerder een verlies van 6,3 miljard pond (8 miljard euro) moest slikken, het slechtste resultaat in de geschiedenis van het bedrijf. In het vierde kwartaal was er zelfs sprake van een kleine vergelijkbare omzetgroei van 0,9% in het Verenigd Koninkrijk. “We zijn goed op weg om het vertrouwen in Tesco opnieuw op te bouwen”, zegt CEO Dave Lewis aan de BBC.

 

Lewis staat sinds 2014 aan het roer bij Tesco en zet sindsdien in op prijsverlagingen en meer personeel in de winkels. Zo hoopt hij de concurrentie aan te gaan met discounters Lidl en Aldi, die de voorbije jaren een flink stuk van het Britse marktaandeel kwamen inpikken.

 

Tesco kreeg in 2014 te maken met een immens boekhoudschandaal, waarbij de winst fout werd weergegeven in de boeken. Die manipulaties kwamen pas aan het licht toen Dave Lewis in dienst trad. Ook daarvoor daalde de omzet binnen het bedrijf echter al jaren. Die trend lijkt nu eindelijk gekeerd te zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top