Tesco werkt aan eigen discountketen

Tesco werkt aan eigen discountketen

De Britse supermarktgroep Tesco zou in het Verenigd Koninkrijk een eigen discountconcept ontwikkelen en zo de concurrentie aangaan met Aldi en Lidl, die er steeds meer marktaandeel inpalmen.

 

Discountketen of bulkformule?

Tesco heeft adviseurs van Boston Consulting Group aangesteld om een nieuw winkelconcept uit te denken. Discountketens Aldi en Lidl blijven sinds de economische crisis onophoudelijk groeien in het Verenigd Koninkrijk, zowel in populariteit als marktaandeel: één Britse pond op acht wordt vandaag al uitgegeven bij de Duitse discounters, terwijl Aldi zelfs door de Britten verkozen is als favoriete supermarkt.

 

Het zou de bedoeling zijn om een aparte discountformule te ontwikkelen, met een beperkter aanbod van zo’n 3.000 producten, schrijft The Sunday Times. In een gemiddelde vestiging van Tesco Extra zijn vandaag ongeveer 25.000 verschillende producten te vinden. Verschillende grote huismerkleveranciers van Tesco zijn al gevraagd om geheimhoudingsverklaringen te ondertekenen vooraleer ze mogen meestappen in het nog geheime project. 

 

Er zou ook nog een tweede piste op tafel liggen, meent The Guardian: bronnen bevestigen dat de optie om een nieuwe bulkformule te lanceren eveneens op tafel ligt. Het zou dan gaan om een concept voor groothandel en grote verpakkingen, zoals Makro of de groothandelsketen die Tesco tot halverwege vorig jaar ook in Thailand had. 

 

Eerdere pogingen mislukt

Vorig jaar nam Tesco in die richting al de voedingsgroothandel Booker Group over, die vooral verkoopt aan horeca-uitbaters en detailhandelaars. Liefst 30% van de omzet komt er van tabakswaren. Die overname kon echter op veel kritiek rekenen en in juni 2017 trok Tesco de stekker  uit de Thaise groothandelsformule. Tesco zou zich gaan focussen op meer gemak voor de eindconsument, klonk het toen.

 

Geloofwaardiger is het dat Tesco effectief voor een discountformule gaat, aangezien Booker ook al eigen discountmerken in het aanbod heeft. Zelf reageert het supermarktbedrijf niet op de geruchten: het bevestigt alleen dat het nieuwe formats ontwikkelt om klanten beter te bedienen.

 

In het verleden heeft Tesco al eens eerder een discountconcept proberen uit te denken, maar die piste werd toen verlaten omdat de directie vreesde dat het zou gaan kannibaliseren op het hoofdmerk. Concurrent Sainbury’s probeerde in 2014 een soortgelijke strategie uit en ging een joint venture aan met de Deense discountketen Netto. Twee jaar later werd dat project niettemin stopgezet.