Tesco zet opmars verder | RetailDetail

Tesco zet opmars verder

Tesco zet opmars verder

De Britse supermarktketen Tesco blijft verder werken aan het herstel. In de eerste helft van het lopende boekjaar wist het bedrijf de omzet met 3,3% de hoogte in te stuwen, weliswaar voornamelijk dankzij wisselkoerseffecten.

Sterke winstgroei

In de eerste zes maanden van het boekjaar kwam de omzet van Tesco uit op 25,2 miljard pond (28 miljard euro). Dat is een groei van 3,3% ten opzichte van een jaar eerder, maar bij gelijke wisselkoersen bleef daar wel maar 0,7% van over. De operationele winst ging er dan weer met 23,7% op vooruit naar 759 miljoen pond (850 miljoen euro). Tesco wist zo al zeven kwartalen op rij vooruitgang te maken.

 

In het Verenigd Koninkrijk, de belangrijkste markt voor Tesco, steeg de vergelijkbare omzet met 2,2%. In Ierland maakte de groep een sprong van 1,1%, maar in Centraal-Europa bleef de vergelijkbare omzet quasi stabiel, terwijl er in Azië sprake was van een terugval van 8,3% als gevolg van het afstoten van activiteiten in de regio.

 

 Tesco zegt ook goed op weg te zijn om de doelstellingen richting 2020 tot een goed eind te brengen. De supermarktgroep hoopt onder andere 1,5 miljard pond (1,7 miljard euro) te besparen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.