Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt | RetailDetail

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt
Shutterstock.com

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Toch stijgt de druk op de Halse supermarktketen.

 

Colruyt, AH en Okay aan de top

Wie een winkelkar vult met een combinatie van merkproducten, huismerken en verse producten komt bij Colruyt het goedkoopst uit, berekende Test-Aankoop met een steekproef. De kar was er 3% goedkoper dan bij Albert Heijn, die zo de op één na goedkoopste keten in België is. Voor enkel merkproducten is het verschil tussen Colruyt en AH zelfs maar 2%.

 

Buurtwinkelketen Okay vervolledigt de top drie: de zusterketen van Colruyt is dit jaar 4% duurder, vorig was dat nog 7%. De reden: Okay belooft ook de laagste prijs, maar dan in een kleiner bedieningsgebied (drie tot vijf kilometer). Naarmate de keten groeit, komt ze dichterbij concurrenten te liggen, waardoor ze de prijzen aan hen moet aanpassen.

 

Bij Delhaize kost dezelfde winkelkar 10 tot 12% meer dan bij Colruyt, ProxyDelhaize hoort als gemaksformule - niet verwonderlijk - bij de duurste van alle supermarkten. Bij Carrefour hangen de prijsverschillen af van het winkelformaat, met Carrefour Hyper als goedkoopste en de Mestdagh-winkels van Carrefour als duurste.

 

Huismerken moeilijker te vergelijken

Ketens Match en Smatch zijn veel duurder dan gemiddeld, met prijsverschillen van 18 tot 20% ten opzichte van koploper Colruyt. Opvallend is dat Aldi en Lidl met hun huismerken wel nog een pak goedkoper zijn: Test-Aankoop redeneert dat de basishuismerken van de discounters in kwaliteit overeenkomen met de ‘betere’ huismerken van andere supermarktketens.

 

In dat geval is Boni van Colruyt 25% duurder dan Aldi en Lidl, terwijl het huismerk van Delhaize 48% duurder is. Bij een totaalpakket van alleen huismerken delen Lidl en Aldi de eerste plaats, gevolgd door het Waalse Leader Price en Colruyt. 

 

Als je strikt genomen basishuismerken met elkaar vergelijkt, kom je weliswaar weer bij Colruyt uit: Aldi is 13% duurder dan het basishuismerk van Colruyt, het Lidl-huismerk 11%. Voor alleen basishuismerken bestaat de top drie achtereenvolgens uit Colruyt, Leader Price en Albert Heijn. De goedkoopste supermarkten van ons land zijn wel allemaal in Vlaanderen te vinden, met name in Deurne (bij Antwerpen), Lier en Hasselt.

 

Mensen meest tevreden over Colruyt-groep 

Zoals steeds komt er wel kritiek op de berekeningswijze van Test-Aankoop: andere factoren, zoals gemak, kwaliteit en aanbod, worden niet in de vergelijking meegenomen. Daarom koppelt de consumentenorganisatie dit jaar ook een tevredenheidsonderzoek aan het rapport: 4000 consumenten werden bevraagd over winkelcomfort, de kwaliteit van verse producten, het aantal aanbiedingen, de beleefdheid van het personeel, wachttijden en zo meer.

 

Uit deze enquête komt de Colruyt-groep als winnaar uit de bus: op één staat bioketen Bio-Planet, gevolgd door Colruyt en Okay. Match wordt op de laatste plaats als te duur en onvoldoende vers ervaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.