Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt
Shutterstock.com

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Toch stijgt de druk op de Halse supermarktketen.

 

Colruyt, AH en Okay aan de top

Wie een winkelkar vult met een combinatie van merkproducten, huismerken en verse producten komt bij Colruyt het goedkoopst uit, berekende Test-Aankoop met een steekproef. De kar was er 3% goedkoper dan bij Albert Heijn, die zo de op één na goedkoopste keten in België is. Voor enkel merkproducten is het verschil tussen Colruyt en AH zelfs maar 2%.

 

Buurtwinkelketen Okay vervolledigt de top drie: de zusterketen van Colruyt is dit jaar 4% duurder, vorig was dat nog 7%. De reden: Okay belooft ook de laagste prijs, maar dan in een kleiner bedieningsgebied (drie tot vijf kilometer). Naarmate de keten groeit, komt ze dichterbij concurrenten te liggen, waardoor ze de prijzen aan hen moet aanpassen.

 

Bij Delhaize kost dezelfde winkelkar 10 tot 12% meer dan bij Colruyt, ProxyDelhaize hoort als gemaksformule - niet verwonderlijk - bij de duurste van alle supermarkten. Bij Carrefour hangen de prijsverschillen af van het winkelformaat, met Carrefour Hyper als goedkoopste en de Mestdagh-winkels van Carrefour als duurste.

 

Huismerken moeilijker te vergelijken

Ketens Match en Smatch zijn veel duurder dan gemiddeld, met prijsverschillen van 18 tot 20% ten opzichte van koploper Colruyt. Opvallend is dat Aldi en Lidl met hun huismerken wel nog een pak goedkoper zijn: Test-Aankoop redeneert dat de basishuismerken van de discounters in kwaliteit overeenkomen met de ‘betere’ huismerken van andere supermarktketens.

 

In dat geval is Boni van Colruyt 25% duurder dan Aldi en Lidl, terwijl het huismerk van Delhaize 48% duurder is. Bij een totaalpakket van alleen huismerken delen Lidl en Aldi de eerste plaats, gevolgd door het Waalse Leader Price en Colruyt. 

 

Als je strikt genomen basishuismerken met elkaar vergelijkt, kom je weliswaar weer bij Colruyt uit: Aldi is 13% duurder dan het basishuismerk van Colruyt, het Lidl-huismerk 11%. Voor alleen basishuismerken bestaat de top drie achtereenvolgens uit Colruyt, Leader Price en Albert Heijn. De goedkoopste supermarkten van ons land zijn wel allemaal in Vlaanderen te vinden, met name in Deurne (bij Antwerpen), Lier en Hasselt.

 

Mensen meest tevreden over Colruyt-groep 

Zoals steeds komt er wel kritiek op de berekeningswijze van Test-Aankoop: andere factoren, zoals gemak, kwaliteit en aanbod, worden niet in de vergelijking meegenomen. Daarom koppelt de consumentenorganisatie dit jaar ook een tevredenheidsonderzoek aan het rapport: 4000 consumenten werden bevraagd over winkelcomfort, de kwaliteit van verse producten, het aantal aanbiedingen, de beleefdheid van het personeel, wachttijden en zo meer.

 

Uit deze enquête komt de Colruyt-groep als winnaar uit de bus: op één staat bioketen Bio-Planet, gevolgd door Colruyt en Okay. Match wordt op de laatste plaats als te duur en onvoldoende vers ervaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top