Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt | RetailDetail

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt
Shutterstock.com

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Toch stijgt de druk op de Halse supermarktketen.

 

Colruyt, AH en Okay aan de top

Wie een winkelkar vult met een combinatie van merkproducten, huismerken en verse producten komt bij Colruyt het goedkoopst uit, berekende Test-Aankoop met een steekproef. De kar was er 3% goedkoper dan bij Albert Heijn, die zo de op één na goedkoopste keten in België is. Voor enkel merkproducten is het verschil tussen Colruyt en AH zelfs maar 2%.

 

Buurtwinkelketen Okay vervolledigt de top drie: de zusterketen van Colruyt is dit jaar 4% duurder, vorig was dat nog 7%. De reden: Okay belooft ook de laagste prijs, maar dan in een kleiner bedieningsgebied (drie tot vijf kilometer). Naarmate de keten groeit, komt ze dichterbij concurrenten te liggen, waardoor ze de prijzen aan hen moet aanpassen.

 

Bij Delhaize kost dezelfde winkelkar 10 tot 12% meer dan bij Colruyt, ProxyDelhaize hoort als gemaksformule - niet verwonderlijk - bij de duurste van alle supermarkten. Bij Carrefour hangen de prijsverschillen af van het winkelformaat, met Carrefour Hyper als goedkoopste en de Mestdagh-winkels van Carrefour als duurste.

 

Huismerken moeilijker te vergelijken

Ketens Match en Smatch zijn veel duurder dan gemiddeld, met prijsverschillen van 18 tot 20% ten opzichte van koploper Colruyt. Opvallend is dat Aldi en Lidl met hun huismerken wel nog een pak goedkoper zijn: Test-Aankoop redeneert dat de basishuismerken van de discounters in kwaliteit overeenkomen met de ‘betere’ huismerken van andere supermarktketens.

 

In dat geval is Boni van Colruyt 25% duurder dan Aldi en Lidl, terwijl het huismerk van Delhaize 48% duurder is. Bij een totaalpakket van alleen huismerken delen Lidl en Aldi de eerste plaats, gevolgd door het Waalse Leader Price en Colruyt. 

 

Als je strikt genomen basishuismerken met elkaar vergelijkt, kom je weliswaar weer bij Colruyt uit: Aldi is 13% duurder dan het basishuismerk van Colruyt, het Lidl-huismerk 11%. Voor alleen basishuismerken bestaat de top drie achtereenvolgens uit Colruyt, Leader Price en Albert Heijn. De goedkoopste supermarkten van ons land zijn wel allemaal in Vlaanderen te vinden, met name in Deurne (bij Antwerpen), Lier en Hasselt.

 

Mensen meest tevreden over Colruyt-groep 

Zoals steeds komt er wel kritiek op de berekeningswijze van Test-Aankoop: andere factoren, zoals gemak, kwaliteit en aanbod, worden niet in de vergelijking meegenomen. Daarom koppelt de consumentenorganisatie dit jaar ook een tevredenheidsonderzoek aan het rapport: 4000 consumenten werden bevraagd over winkelcomfort, de kwaliteit van verse producten, het aantal aanbiedingen, de beleefdheid van het personeel, wachttijden en zo meer.

 

Uit deze enquête komt de Colruyt-groep als winnaar uit de bus: op één staat bioketen Bio-Planet, gevolgd door Colruyt en Okay. Match wordt op de laatste plaats als te duur en onvoldoende vers ervaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!