Test-Aankoop dient klacht in tegen misleidende verpakkingen | RetailDetail

Test-Aankoop dient klacht in tegen misleidende verpakkingen

Test-Aankoop dient klacht in tegen misleidende verpakkingen

Consumentenvereniging Test-Aankoop heeft een klacht ingediend tegen zeven voedingsproducten die volgens hen misleidende verpakkingen hebben. Op elke verpakking wordt de vermelding van fruit gemaakt.

 

Te laag percentage fruit

Test-Aankoop onderzocht 120 verpakkingen met daarop afbeeldingen van fruit. Het is immers wettelijk verplicht om het percentage fruit weer te geven in de ingrediëntenlijst als er op de verpakking een vermelding van fruit wordt gemaakt, in woord of in beeld.

 

Test-Aankoop kwam daarbij tot de conclusie dat heel wat producenten een minimale hoeveelheid vruchtensappen of -puree toevoegen aan hun producten en ze gebruiken als “alibi voor de vele aroma's en kleurstoffen".

 

Klacht om voorbeeld te stellen

Een voorbeeld zijn de Granny-koeken van Lu, die volgens de verpakking 53 procent granen en fruit bevatten, maar die in werkelijkheid slechts 2,6 procent puree van rode vruchten bevatten. “Wat eruitziet als stukjes gedroogd fruit, is in werkelijkheid samengesteld uit vruchtenpuree, suiker, aroma’s en kleurstoffen.” Andere producten vervangen dure vruchten door goedkopere alternatieven en sommige producten bevatten zelfs helemaal geen fruit.

 

De klacht tegen de zeven producten moet volgens Test-Aankoop dienen als een voorbeeld, om ervoor te zorgen dat de regels beter gerespecteerd worden. Daarnaast pleit het voor minimumpercentages voor bepaalde voedingscategorieën, als vruchtenyoghurt en -dranken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.