Test-Aankoop dient klacht in tegen misleidende verpakkingen

Test-Aankoop dient klacht in tegen misleidende verpakkingen

Consumentenvereniging Test-Aankoop heeft een klacht ingediend tegen zeven voedingsproducten die volgens hen misleidende verpakkingen hebben. Op elke verpakking wordt de vermelding van fruit gemaakt.

 

Te laag percentage fruit

Test-Aankoop onderzocht 120 verpakkingen met daarop afbeeldingen van fruit. Het is immers wettelijk verplicht om het percentage fruit weer te geven in de ingrediëntenlijst als er op de verpakking een vermelding van fruit wordt gemaakt, in woord of in beeld.

 

Test-Aankoop kwam daarbij tot de conclusie dat heel wat producenten een minimale hoeveelheid vruchtensappen of -puree toevoegen aan hun producten en ze gebruiken als “alibi voor de vele aroma's en kleurstoffen".

 

Klacht om voorbeeld te stellen

Een voorbeeld zijn de Granny-koeken van Lu, die volgens de verpakking 53 procent granen en fruit bevatten, maar die in werkelijkheid slechts 2,6 procent puree van rode vruchten bevatten. “Wat eruitziet als stukjes gedroogd fruit, is in werkelijkheid samengesteld uit vruchtenpuree, suiker, aroma’s en kleurstoffen.” Andere producten vervangen dure vruchten door goedkopere alternatieven en sommige producten bevatten zelfs helemaal geen fruit.

 

De klacht tegen de zeven producten moet volgens Test-Aankoop dienen als een voorbeeld, om ervoor te zorgen dat de regels beter gerespecteerd worden. Daarnaast pleit het voor minimumpercentages voor bepaalde voedingscategorieën, als vruchtenyoghurt en -dranken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top