Test-Aankoop: "Driekwart van de kipfilets bevat antibioticaresistente bacteriën"

Test-Aankoop: "Driekwart van de kipfilets bevat antibioticaresistente bacteriën"

Een laboratoriumtest van consumentenorganisatie Test Aankoop toont aan dat er te veel bacteriën in ons vlees zitten die Extended Spectrum Beta Lactamase (ESBL) produceren. ESBL-bacteriën zijn antibioticaresistent, wat betekent dat bepaalde ziektekiemen niet meer reageren op de werking van antibiotica.

Vooral in kip

De consumentenorganisatie kocht in april en augustus van dit jaar 105 kipfilets, 38 stukken varkensvlees en 38 stukken rundvlees en liet die analyseren op de aanwezigheid van ESBL-producerende bacteriën. ESBL is een verzamelnaam voor een groep enzymen die door bacteriën gemaakt worden en die antibiotica onwerkzaam maken.

 

"Te veel vlees bevat resistente bacteriën: 73% van het geteste kippenvlees, 16% van het varkensvlees en 8% van het rundvlees. In de pluimvee-, varkens- en runderteelt wordt inderdaad overvloedig antibiotica gebruikt, en ons land blijft een van de grootste antibioticagebruikers in Europa", aldus Test-Aankoop. "De resultaten van onze analyses bevestigen die van onze Nederlandse collega's van de Consumentenbond."

 

"Het is hoog tijd om een stap terug te zetten en het gebruik van antibiotica duurzaam en drastisch te verlagen, zowel bij mens als bij dier", aldus nog de consumentenorganisatie. Test-Aankoop vraagt daarom dat er per type van teelt en per producent gegevens worden ingezameld over de antibiotica die aan dieren worden toegediend en dat er een limiet komt voor het antibioticagebruik per sector, afhankelijk van de diersoort in kwestie.

 

Boerenbond pleit voor meer bewustwording

In een reactie roept de Boerenbond alle betrokken partijen op tot meer bewustwording. "Zowel in menselijke als in dierlijke geneeskunde moet het onnodig gebruik van antibiotica gestopt worden. Ik blijf dit herhalen omdat antibiotica te waardevol zijn en resistentie ertegen kost wat kost moet vermeden worden. Hygiëne in dierproductie, maar ook verder in de keten, speelt hierbij ook een belangrijke rol", zegt Piet Vanthemsche, voorzitter van Boerenbond.

 

"De overheid en de hele vleesketen moeten hier samen werk van maken. Er valt geen tijd te verliezen, dit in het belang van zowel de menselijke als de dierlijke gezondheid en geneeskunde", aldus nog de baas van de Boerenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top