Thaise leveranciers van Nestlé beticht van wanpraktijken

Thaise leveranciers van Nestlé beticht van wanpraktijken

Voedingsproducent Nestlé heeft door de ngo Verité een onderzoek laten uitvoeren naar de omstandigheden waarin werknemers in de Thaise visindustrie moeten werken. Daarbij zijn heel wat nare zaken naar boven gekomen.

Mensenhandel en kinderarbeid

Het rapport van Verité heeft het onder andere over dwangarbeid, mensenhandel en kinderarbeid. Zo zouden sommige vissers verkocht worden aan kapiteins van vissersboten. Nestlé heeft ook meteen duidelijk gemaakt dat het alles in het werk zal stellen om de situatie in Thailand te verbeteren.


"Nestlé is geëngageerd om dwangarbeid in onze supply chain in Thailand te elimineren, waarbij we zullen samenwerken met andere belanghebbenden om deze serieuze en complexe materie aan te pakken", zegt Magdi Batato, Executive Vice President of Operations bij Nestlé. "Dit zal geen snelle of eenvoudige taak zijn, maar we hopen de komende maanden al belangrijke vooruitgang te boeken."


Nestlé gaat daarbij op dezelfde manier tewerk als in de chocolade-industrie. Ook daar kreeg het Zwitserse bedrijf in het verleden heel wat kritiek rond slechte werkomstandigheden. Sinds 2001 heeft het samen met andere chocolademakers een akkoord om de situatie te verbeteren en sinds 2012 wordt er toezicht gehouden door de Fair Labor Association.


De Thaise overheid, van zijn kant, spreekt van een beperkt probleem en gaat teams naar de regio sturen om checks uit te voeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top