Thaise leveranciers van Nestlé beticht van wanpraktijken

Thaise leveranciers van Nestlé beticht van wanpraktijken

Voedingsproducent Nestlé heeft door de ngo Verité een onderzoek laten uitvoeren naar de omstandigheden waarin werknemers in de Thaise visindustrie moeten werken. Daarbij zijn heel wat nare zaken naar boven gekomen.

Mensenhandel en kinderarbeid

Het rapport van Verité heeft het onder andere over dwangarbeid, mensenhandel en kinderarbeid. Zo zouden sommige vissers verkocht worden aan kapiteins van vissersboten. Nestlé heeft ook meteen duidelijk gemaakt dat het alles in het werk zal stellen om de situatie in Thailand te verbeteren.


"Nestlé is geëngageerd om dwangarbeid in onze supply chain in Thailand te elimineren, waarbij we zullen samenwerken met andere belanghebbenden om deze serieuze en complexe materie aan te pakken", zegt Magdi Batato, Executive Vice President of Operations bij Nestlé. "Dit zal geen snelle of eenvoudige taak zijn, maar we hopen de komende maanden al belangrijke vooruitgang te boeken."


Nestlé gaat daarbij op dezelfde manier tewerk als in de chocolade-industrie. Ook daar kreeg het Zwitserse bedrijf in het verleden heel wat kritiek rond slechte werkomstandigheden. Sinds 2001 heeft het samen met andere chocolademakers een akkoord om de situatie te verbeteren en sinds 2012 wordt er toezicht gehouden door de Fair Labor Association.


De Thaise overheid, van zijn kant, spreekt van een beperkt probleem en gaat teams naar de regio sturen om checks uit te voeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top