Tiende minder slagerijen in vijf jaar tijd | RetailDetail

Tiende minder slagerijen in vijf jaar tijd

Tiende minder slagerijen in vijf jaar tijd

Het aantal detailhandels in vlees en vleesproducten is de afgelopen vijf jaar met 10% afgenomen. Daarnaast valt op dat heel wat slagers al de 50 of 55 voorbij zijn. Bij gebrek aan instroom dreigt de opvolging problematisch te worden.

 

Hele voedingshandel deelt in de klappen

Het aantal detailhandels in vlees en vleesproducten is tussen 2009 en 2014 met 10,1 procent afgenomen, zo leert een analyse die het NSZ en de Landsbond der Beenhouwers maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2014 bleven er in heel België 3.714 zulke verkooppunten over, waarvan zo’n 2700 zelfstandige, ambachtelijke slagerijen (cijfers voor 2015 zijn nog niet beschikbaar). In 2009 waren er nog 4.131 slagers.

 

Met een daling van 10% mag de sector het dan al minder slecht doen dan de bakkers (-16% op vijf jaar tijd) en de viswinkels (-15%), “toch zijn het voor de zelfstandige slagers absoluut geen evidente tijden”, zegt Ivan Claeys, voorzitter van de Landsbond der Beenhouwers. “Door de enorm hoge personeelskost en het feit dat de sector ‑ anders dan de horeca ‑ geen flexi-jobs kreeg, stoten ze steeds meer hun cateringdiensten af.”

 

Qua lokale voedingswinkels houden eigenlijk enkel de groeten- en fruitwinkels nog enigszins het hoofd boven water: daar blijft de daling beperkt tot 6%. “Toch blijft het voor elke lokale voedingswinkel stevig knokken tegen de supermarktketens en nu ook de maaltijdboxen, die online besteld worden en thuis geleverd, zoals Smartmat of Hello Fresh”, stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws vast. “Zij hebben het voordeel een ‘one stop shop’ te zijn, maar kunnen dan weer niet de kwaliteit en de expertise bieden die de slager in huis heeft.”

 

Vergrijzing slaat toe

De zelfstandige slagers zitten nog met een bijkomend probleem: heel wat van hen zijn nu 50- en zelfs 55-plusser en zullen binnen dit en 10 jaar hun zaak overlaten of verkopen. “Vraag is of zij nog gemakkelijk opvolgers zullen vinden. Heel wat jongeren die nu een slagersopleiding volgen, geven er immers de voorkeur aan om in vast dienstverband te werken bij één van de ketens”, aldus Ivan Claeys.

 

Daarom willen beide organisaties het beroep van zelfstandige slager in de verf zetten en promoten bij jongeren, te beginnen tijdens de Week van de Slager net na de paasvakantie. “Dat is nodig om binnen 10 jaar niet enkel eenheidsworst op het bord te krijgen”, klinkt het bij het NSZ en de Landsbond der Beenhouwers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top