Toekomst onzeker voor veganistische supermarkt

Toekomst onzeker voor veganistische supermarkt
Foto Veganz

Ondanks de toenemende interesse voor een plantaardig eetpatroon, lijkt het model van de veganistische supermarkt weinig levensvatbaar: Veganz, de eerste veganistische supermarktketen ter wereld, kampt met problemen.

Sanering

Tegenstrijdige berichten in de Duitse pers zaaiden de afgelopen dagen verwarring: eerst werd geschreven dat Veganz in vereffening zou zijn, maar dat blijkt op zijn minst voorbarig. De winkels blijven open en op haar Facebookpagina ontkent de keten met klem dat het om een faillissement gaat. Wel is er een ingrijpende sanering aan de gang. 

 

Minstens vier van de acht overblijvende vestigingen gaan dicht, andere winkels zullen worden omgebouwd naar een nieuw concept. “Het model van een veganistische supermarkt is voorbijgestreefd door een toenemend aanbod van veganistische producten op de markt”, concludeert oprichter Jan Bredack. Hoewel de belangstelling voor een plantaardig eetpatroon toeneemt, vinden de meeste consumenten vandaag voldoende aanbod in hun ‘normale’ supermarkt. 

 

Ondanks alles zou het moederbedrijf Veganz GmbH wel overleven: Bredack wil zich toeleggen op groothandelsactiviteiten en catering. Hij levert plantaardige producten aan onder meer Metro en Familia. Ook in 34 Albert Heijn-winkels vind je sinds eind 2016 een assortiment van zestien producten onder het Veganz-merk. 

 

Voorbijgestreefd

Veganz werd opgericht in 2011 door de Duitse ondernemer Jan Bredack, met de ambitie om een veganistische levensstijl binnen ieders bereik te brengen. Bredack werd zelf veganist in 2009, na een burn-out, en ondervond dat het moeilijk was om voldoende veganistische producten te vinden in de supermarkt. Veganz verkoopt dan ook geen dierlijke producten, onder het motto ‘Wir lieben Leben’. Het assortiment telt zo’n 4.500 referenties, waaronder heel wat biologische. De retailer wil laagdrempelig zijn: 80% van de klanten zijn geen vegetariërs of veganisten, volgens Bredack. Wel zijn het consumenten die hun vlees- en zuivelconsumptie willen terugdringen, omwille van gezondheid of ecologie. 

 

Aanvankelijk ging het goed: na de start in Berlijn breidde de keten snel uit tot negen filialen, waaronder vestigingen in Hamburg, München (alweer gesloten in augustus 2016), Frankfurt en ook buiten Duitsland, in Wenen en Praag. Veganz ambieerde wel 60 vestigingen. Bovendien waren er plannen voor expansie naar de VS, maar rendabel werd de keten nooit. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top