Toekomst onzeker voor veganistische supermarkt

Toekomst onzeker voor veganistische supermarkt
Foto Veganz

Ondanks de toenemende interesse voor een plantaardig eetpatroon, lijkt het model van de veganistische supermarkt weinig levensvatbaar: Veganz, de eerste veganistische supermarktketen ter wereld, kampt met problemen.

Sanering

Tegenstrijdige berichten in de Duitse pers zaaiden de afgelopen dagen verwarring: eerst werd geschreven dat Veganz in vereffening zou zijn, maar dat blijkt op zijn minst voorbarig. De winkels blijven open en op haar Facebookpagina ontkent de keten met klem dat het om een faillissement gaat. Wel is er een ingrijpende sanering aan de gang. 

 

Minstens vier van de acht overblijvende vestigingen gaan dicht, andere winkels zullen worden omgebouwd naar een nieuw concept. “Het model van een veganistische supermarkt is voorbijgestreefd door een toenemend aanbod van veganistische producten op de markt”, concludeert oprichter Jan Bredack. Hoewel de belangstelling voor een plantaardig eetpatroon toeneemt, vinden de meeste consumenten vandaag voldoende aanbod in hun ‘normale’ supermarkt. 

 

Ondanks alles zou het moederbedrijf Veganz GmbH wel overleven: Bredack wil zich toeleggen op groothandelsactiviteiten en catering. Hij levert plantaardige producten aan onder meer Metro en Familia. Ook in 34 Albert Heijn-winkels vind je sinds eind 2016 een assortiment van zestien producten onder het Veganz-merk. 

 

Voorbijgestreefd

Veganz werd opgericht in 2011 door de Duitse ondernemer Jan Bredack, met de ambitie om een veganistische levensstijl binnen ieders bereik te brengen. Bredack werd zelf veganist in 2009, na een burn-out, en ondervond dat het moeilijk was om voldoende veganistische producten te vinden in de supermarkt. Veganz verkoopt dan ook geen dierlijke producten, onder het motto ‘Wir lieben Leben’. Het assortiment telt zo’n 4.500 referenties, waaronder heel wat biologische. De retailer wil laagdrempelig zijn: 80% van de klanten zijn geen vegetariërs of veganisten, volgens Bredack. Wel zijn het consumenten die hun vlees- en zuivelconsumptie willen terugdringen, omwille van gezondheid of ecologie. 

 

Aanvankelijk ging het goed: na de start in Berlijn breidde de keten snel uit tot negen filialen, waaronder vestigingen in Hamburg, München (alweer gesloten in augustus 2016), Frankfurt en ook buiten Duitsland, in Wenen en Praag. Veganz ambieerde wel 60 vestigingen. Bovendien waren er plannen voor expansie naar de VS, maar rendabel werd de keten nooit. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top