Toekomst onzeker voor veganistische supermarkt

Toekomst onzeker voor veganistische supermarkt
Foto Veganz

Ondanks de toenemende interesse voor een plantaardig eetpatroon, lijkt het model van de veganistische supermarkt weinig levensvatbaar: Veganz, de eerste veganistische supermarktketen ter wereld, kampt met problemen.

Sanering

Tegenstrijdige berichten in de Duitse pers zaaiden de afgelopen dagen verwarring: eerst werd geschreven dat Veganz in vereffening zou zijn, maar dat blijkt op zijn minst voorbarig. De winkels blijven open en op haar Facebookpagina ontkent de keten met klem dat het om een faillissement gaat. Wel is er een ingrijpende sanering aan de gang. 

 

Minstens vier van de acht overblijvende vestigingen gaan dicht, andere winkels zullen worden omgebouwd naar een nieuw concept. “Het model van een veganistische supermarkt is voorbijgestreefd door een toenemend aanbod van veganistische producten op de markt”, concludeert oprichter Jan Bredack. Hoewel de belangstelling voor een plantaardig eetpatroon toeneemt, vinden de meeste consumenten vandaag voldoende aanbod in hun ‘normale’ supermarkt. 

 

Ondanks alles zou het moederbedrijf Veganz GmbH wel overleven: Bredack wil zich toeleggen op groothandelsactiviteiten en catering. Hij levert plantaardige producten aan onder meer Metro en Familia. Ook in 34 Albert Heijn-winkels vind je sinds eind 2016 een assortiment van zestien producten onder het Veganz-merk. 

 

Voorbijgestreefd

Veganz werd opgericht in 2011 door de Duitse ondernemer Jan Bredack, met de ambitie om een veganistische levensstijl binnen ieders bereik te brengen. Bredack werd zelf veganist in 2009, na een burn-out, en ondervond dat het moeilijk was om voldoende veganistische producten te vinden in de supermarkt. Veganz verkoopt dan ook geen dierlijke producten, onder het motto ‘Wir lieben Leben’. Het assortiment telt zo’n 4.500 referenties, waaronder heel wat biologische. De retailer wil laagdrempelig zijn: 80% van de klanten zijn geen vegetariërs of veganisten, volgens Bredack. Wel zijn het consumenten die hun vlees- en zuivelconsumptie willen terugdringen, omwille van gezondheid of ecologie. 

 

Aanvankelijk ging het goed: na de start in Berlijn breidde de keten snel uit tot negen filialen, waaronder vestigingen in Hamburg, München (alweer gesloten in augustus 2016), Frankfurt en ook buiten Duitsland, in Wenen en Praag. Veganz ambieerde wel 60 vestigingen. Bovendien waren er plannen voor expansie naar de VS, maar rendabel werd de keten nooit. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Back to top