Toekomst onzeker voor veganistische supermarkt | RetailDetail

Toekomst onzeker voor veganistische supermarkt

Toekomst onzeker voor veganistische supermarkt
Foto Veganz

Ondanks de toenemende interesse voor een plantaardig eetpatroon, lijkt het model van de veganistische supermarkt weinig levensvatbaar: Veganz, de eerste veganistische supermarktketen ter wereld, kampt met problemen.

Sanering

Tegenstrijdige berichten in de Duitse pers zaaiden de afgelopen dagen verwarring: eerst werd geschreven dat Veganz in vereffening zou zijn, maar dat blijkt op zijn minst voorbarig. De winkels blijven open en op haar Facebookpagina ontkent de keten met klem dat het om een faillissement gaat. Wel is er een ingrijpende sanering aan de gang. 

 

Minstens vier van de acht overblijvende vestigingen gaan dicht, andere winkels zullen worden omgebouwd naar een nieuw concept. “Het model van een veganistische supermarkt is voorbijgestreefd door een toenemend aanbod van veganistische producten op de markt”, concludeert oprichter Jan Bredack. Hoewel de belangstelling voor een plantaardig eetpatroon toeneemt, vinden de meeste consumenten vandaag voldoende aanbod in hun ‘normale’ supermarkt. 

 

Ondanks alles zou het moederbedrijf Veganz GmbH wel overleven: Bredack wil zich toeleggen op groothandelsactiviteiten en catering. Hij levert plantaardige producten aan onder meer Metro en Familia. Ook in 34 Albert Heijn-winkels vind je sinds eind 2016 een assortiment van zestien producten onder het Veganz-merk. 

 

Voorbijgestreefd

Veganz werd opgericht in 2011 door de Duitse ondernemer Jan Bredack, met de ambitie om een veganistische levensstijl binnen ieders bereik te brengen. Bredack werd zelf veganist in 2009, na een burn-out, en ondervond dat het moeilijk was om voldoende veganistische producten te vinden in de supermarkt. Veganz verkoopt dan ook geen dierlijke producten, onder het motto ‘Wir lieben Leben’. Het assortiment telt zo’n 4.500 referenties, waaronder heel wat biologische. De retailer wil laagdrempelig zijn: 80% van de klanten zijn geen vegetariërs of veganisten, volgens Bredack. Wel zijn het consumenten die hun vlees- en zuivelconsumptie willen terugdringen, omwille van gezondheid of ecologie. 

 

Aanvankelijk ging het goed: na de start in Berlijn breidde de keten snel uit tot negen filialen, waaronder vestigingen in Hamburg, München (alweer gesloten in augustus 2016), Frankfurt en ook buiten Duitsland, in Wenen en Praag. Veganz ambieerde wel 60 vestigingen. Bovendien waren er plannen voor expansie naar de VS, maar rendabel werd de keten nooit. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.