Toevoeging A-merken succes voor Aldi én producenten | RetailDetail

Toevoeging A-merken succes voor Aldi en producenten

Toevoeging A-merken succes voor Aldi en producenten

De toevoeging van A-merken bij het assortiment heeft Aldi de voorbije jaren geen windeieren gelegd. Het aandeel van die merkproducten is dan ook al aanzienlijk, wat dan weer zorgde voor een daling van de omzet van de huismerken.

Ook producenten tevreden

Met de toevoeging van een aantal A-merken hoopte Aldi nieuwe klanten aan te trekken en daar lijkt het in geslaagd te zijn. Uit onderzoek van GfK blijkt immers dat de omzet van de huismerken in categorieën waarin er A-merken werden toegevoegd, in het derde kwartaal van 2016 met 22% is gedaald ten opzichte van 2014, toch haalt Aldi in totaal een hogere omzet binnen.

 

Dat heeft het te danken aan het succes van de nieuwe A-merken in het assortiment, die goed zijn voor 40% van de omzet in diezelfde categorieën. Aldi kannibaliseert dus gedeeltelijk zijn eigen producten, maar komt er nog steeds als winnaar uit.

 

Ook de producenten zelf kunnen tevreden zijn met de verkoop van hun merken bij Aldi: oorspronkelijk werd er gevreesd dat de introductie bij Aldi er voor zou zorgen dat de prijzen in andere supermarkten zouden dalen, waardoor de extra omzet via Aldi eigenlijk tenietgedaan werd. Dat blijkt echter niet het geval te zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.