Tony’s Chocolonely wil hard blijven groeien | RetailDetail

Tony’s Chocolonely wil hard blijven groeien

Tony’s Chocolonely wil hard blijven groeien
Shutterstock

Het Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely wil de komende vijf jaar telkens met minstens 50% groeien. Daarvoor zal het steeds meer zijn blik op het buitenland richten. Daar is nog marge, want buiten Nederland is het merk momenteel nog vrij onbekend.

Mogelijkheden in Nederland beperkt

In het voorbije boekjaar, dat op 1 oktober werd afgesloten, groeide de omzet van Tony’s Chocolonely met 53% naar 44,9 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde zelfs bijna en ging van 1,4 miljoen euro naar 2,7 miljoen euro. Momenteel haalt Tony’s Chocolonely 93% van zijn omzet uit Nederland, terwijl het voor de rest afhankelijk is van de Verenigde Staten. De groeimogelijkheden in Nederland, waar het chocolademerk dit jaar naar 20% marktaandeel wil groeien, zijn echter beperkt en dus wordt de blik steeds meer op het buitenland gericht.

 

De komende vijf jaar wil topman Henk Jan Beltman echter wel de huidige groei aanhouden, van ongeveer 50% per jaar. Dat zou betekenen dat het merk binnen vijf jaar een omzet van ongeveer 340 miljoen euro zal hebben, berekende RTL Z.

 

Winst in Verenigde Staten

Die groei zal Tony’s vooral in de Verenigde Staten zoeken: het voorbije jaar verviervoudigde de omzet daar naar 2,2 miljoen euro en dit jaar mikt het Nederlandse bedrijf op een omzet van 7 miljoen euro in de Verenigde Staten. Voorlopig wordt er wel nog verlies geleden, maar ook daar moet komend jaar of volgend jaar verandering in komen. Om die groei te bewerkstelligen zal Tony’s in de Verenigde Staten vanaf volgend jaar ook te vinden zijn in de gewone supermarkten. Momenteel is het enkel nog maar te koop bij kleinere winkels die mikken op fairtradeproducten.

 

Zodra in de Verenigde Staten winst wordt gemaakt, wil Beltman de stap maken naar het Verenigd Koninkrijk. Mogelijk worden aan de andere kant van het Kanaal volgend jaar de eerste stappen gezet met een klein team.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.