Tony’s Chocolonely wil hard blijven groeien | RetailDetail

Tony’s Chocolonely wil hard blijven groeien

Tony’s Chocolonely wil hard blijven groeien
Shutterstock

Het Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely wil de komende vijf jaar telkens met minstens 50% groeien. Daarvoor zal het steeds meer zijn blik op het buitenland richten. Daar is nog marge, want buiten Nederland is het merk momenteel nog vrij onbekend.

Mogelijkheden in Nederland beperkt

In het voorbije boekjaar, dat op 1 oktober werd afgesloten, groeide de omzet van Tony’s Chocolonely met 53% naar 44,9 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde zelfs bijna en ging van 1,4 miljoen euro naar 2,7 miljoen euro. Momenteel haalt Tony’s Chocolonely 93% van zijn omzet uit Nederland, terwijl het voor de rest afhankelijk is van de Verenigde Staten. De groeimogelijkheden in Nederland, waar het chocolademerk dit jaar naar 20% marktaandeel wil groeien, zijn echter beperkt en dus wordt de blik steeds meer op het buitenland gericht.

 

De komende vijf jaar wil topman Henk Jan Beltman echter wel de huidige groei aanhouden, van ongeveer 50% per jaar. Dat zou betekenen dat het merk binnen vijf jaar een omzet van ongeveer 340 miljoen euro zal hebben, berekende RTL Z.

 

Winst in Verenigde Staten

Die groei zal Tony’s vooral in de Verenigde Staten zoeken: het voorbije jaar verviervoudigde de omzet daar naar 2,2 miljoen euro en dit jaar mikt het Nederlandse bedrijf op een omzet van 7 miljoen euro in de Verenigde Staten. Voorlopig wordt er wel nog verlies geleden, maar ook daar moet komend jaar of volgend jaar verandering in komen. Om die groei te bewerkstelligen zal Tony’s in de Verenigde Staten vanaf volgend jaar ook te vinden zijn in de gewone supermarkten. Momenteel is het enkel nog maar te koop bij kleinere winkels die mikken op fairtradeproducten.

 

Zodra in de Verenigde Staten winst wordt gemaakt, wil Beltman de stap maken naar het Verenigd Koninkrijk. Mogelijk worden aan de andere kant van het Kanaal volgend jaar de eerste stappen gezet met een klein team.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.