Top 30 Duitse supermarktconcerns behaalden 2,5 procent meer omzet

Top 30 Duitse supermarktconcerns behaalden 2,5 procent meer omzet

De 30 grootste Duitse supermarktconcerns behaalden vorig jaar in totaal 2,5% meer omzet (243,99 miljard euro). Edeka blijft de lijst aanvoeren, maar Aldi (+1,5% in 2015) steeg in de top 5 van de vijfde naar de vierde plaats, voor Metro.

Aldi gaat Metro voorbij

Edeka blijft de top-5 aanvoeren met een omzetstijging van 2,8% en een totaalomzet van 53,28 miljard euro in 2015. Op de tweede plaats volgt Rewe, dat een omzetstijging van 3,3% (39,606 miljard euro) behaalde. De Schwarz Gruppe (Lidl, Kaufland) realiseerde 1,4% meer omzet dan in 2014. Aldi steekt dit jaar verder Metro: die laatste stond maar liefst elf jaar op de vierde plaats, maar moest deze plaats afstaan aan Aldi Gruppe (Nord en Süd). De discounter scoorde in 2015 een omzet van 27,797 miljard euro, 1,5% meer dan in 2014.

 

Metro behaalde vorig jaar 0,5% minder omzet en kwam uit op in totaal 26,13 miljard euro. Dit resultaat is weliswaar exclusief de omzet van Galeria Kaufhof. Metro verkocht de warenhuisdivisie aan het Canadese Hudson’s Bay, de onderneming die in Nederland in de race was voor de overname van V&D.

 

Klik hier voor de complete ranking van de top 30 van Duitse supermarktconcerns, die Trade Dimensions in opdracht van Lebensmittel Zeitung opstelde.