Toplui Ahold en Nestlé gaan Consumer Goods Forum leiden | RetailDetail

Toplui Ahold en Nestlé gaan Consumer Goods Forum leiden

Toplui Ahold en Nestlé gaan Consumer Goods Forum leiden

De Nederlandse CEO Dick Boer van de distributiegroep Ahold en zijn Belgische collega Paul Bulcke van het Zwitserse voedingsconcern Nestlé zijn beiden benoemd tot covoorzitter van het Consumer Goods Forum (CGF), het wereldwijde netwerk van producenten en retailers van consumentengoederen. Bij de organisatie zijn de toplui van 400 ondernemingen uit 70 landen aangesloten.

Kennisuitwisseling binnen de FMCG

Het Consumer Goods Forum werd in juni 2009 opgericht met als doel op hoog niveau kennis uit te wisselen over het domein van de consumentengoederen. De leden van de organisatie behalen een gezamenlijke omzet van 2.500 miljard euro en hebben samen zowat 10 miljoen mensen op hun loonlijst staan.


“Het is een eer om op een dergelijk hoog niveau bij de organisatie betrokken te zijn. Dat het CGF-ondernemingen ten bate van klanten kan samenbrengen, maakt het werk ervan relevant”, liet Boer na zijn benoeming optekenen. Het Consumer Goods Forum overlegt met instanties als de G20 en het Wereld Economisch Forum.


Amerika opgevolgd door Benelux

Dick Boer en Paul Bulcke volgen bij de organisatie Muhtar Kent, de topman van Coca-Cola,  en Gareth Ackerman, de voorzitter van Pick 'n' Pay, op.


Het CGF hield de voorbije dagen zijn jaarlijkse bijeenkomst. Deze keer gebeurde dat in Tokio rond het thema ‘De impact van Azië op de wereldwijde consumentenmarkt’. Meer dan 900 toplui uit de sector namen eraan deel.


De organisatie heeft haar hoofdzetel in Parijs, maar er zijn satellieten in Tokio en Washington. Op de ledenlijst prijken onder meer PepsiCo, Delhaize, Colgate, Johnson & Johnson, L’Oréal, Kellogg’s, Heineken, Henkel, P&G, IBM en SAP. (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.