Toplui Delhaize en Max Havelaar ruilen één dag van job | RetailDetail

Toplui Delhaize en Max Havelaar ruilen één dag van job

Toplui Delhaize en Max Havelaar ruilen één dag van job

Dirk Van Den Berghe, CEO van Delhaize België, is vanochtend aan de slag gegaan bij Max Havelaar België. Hij vervangt er Lily Deforce (foto), directeur van de Belgische Fairtrade-organisatie, die deze morgen de omgekeerde beweging maakte. De "ruil voor één dag" kwam er op initiatief van KAURI, het Belgische netwerk rond duurzaamheid.

"Vertrouwen creëren tussen bedrijven en ngo's"

Deze jobwissel moet "een mooie illustratie zijn van wat KAURI beoogt: het creëren van een vertrouwensklimaat en inspiratie tussen bedrijven en ngo’s", aldus KAURI-directeur David Leyssens. "Ons vertrekpunt is het geloof dat uitwisseling er toe leidt dat organisaties elkaars werk diepgaander leren kennen en daardoor meer appreciatie leren opbrengen voor elkaars standpunten. Het vertrouwen dat door een dergelijke uitwisseling tot stand komt, kan hopelijk bijdragen aan een samenwerking rond gemeenschappelijke doelen".

 

Zo zal de Delhaize-topman onder meer een onderhoud hebben met een producent uit het zuiden, terwijl de topvrouw van Max Havelaar eerst een Delhaize-vestiging bezoekt en daarna vergaderingen bijwoont op de hoofdzetel. Het kijkje achter de schermen moet beide toplui een betere kijk geven op het beslissingsproces van elkaars bedrijf. Begin november komen beide toplui overigens weer samen om hun ervaringen te delen en - wie weet - tot een beter begrip en dito samenwerking te komen.

 

"Kennis en kennissen delen"

KAURI is een "multi-actornetwerk" met 270 leden, waaronder commerciële bedrijven en kmo's, milieubewegingen, ngo's, sociale actoren, educatieve instellingen en overheden. De organisatie viert dit jaar haar vijftiende verjaardag, die het onder andere met deze actie in de verf wil zetten.

 

"Onze leden delen een gemeenschappelijke interesse om kennis - en kennissen - te delen rond duurzaamheid", zegt David Leyssens. KAURI organiseert een aantal activiteiten per jaar voor haar leden, waarbij de focus vooral op het faciliteren van overleg en het stimuleren van samenwerking rond gemeenschappelijke duurzaamheidsdoelen ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.