Toplui Delhaize en Max Havelaar ruilen één dag van job

Toplui Delhaize en Max Havelaar ruilen één dag van job

Dirk Van Den Berghe, CEO van Delhaize België, is vanochtend aan de slag gegaan bij Max Havelaar België. Hij vervangt er Lily Deforce (foto), directeur van de Belgische Fairtrade-organisatie, die deze morgen de omgekeerde beweging maakte. De "ruil voor één dag" kwam er op initiatief van KAURI, het Belgische netwerk rond duurzaamheid.

"Vertrouwen creëren tussen bedrijven en ngo's"

Deze jobwissel moet "een mooie illustratie zijn van wat KAURI beoogt: het creëren van een vertrouwensklimaat en inspiratie tussen bedrijven en ngo’s", aldus KAURI-directeur David Leyssens. "Ons vertrekpunt is het geloof dat uitwisseling er toe leidt dat organisaties elkaars werk diepgaander leren kennen en daardoor meer appreciatie leren opbrengen voor elkaars standpunten. Het vertrouwen dat door een dergelijke uitwisseling tot stand komt, kan hopelijk bijdragen aan een samenwerking rond gemeenschappelijke doelen".

 

Zo zal de Delhaize-topman onder meer een onderhoud hebben met een producent uit het zuiden, terwijl de topvrouw van Max Havelaar eerst een Delhaize-vestiging bezoekt en daarna vergaderingen bijwoont op de hoofdzetel. Het kijkje achter de schermen moet beide toplui een betere kijk geven op het beslissingsproces van elkaars bedrijf. Begin november komen beide toplui overigens weer samen om hun ervaringen te delen en - wie weet - tot een beter begrip en dito samenwerking te komen.

 

"Kennis en kennissen delen"

KAURI is een "multi-actornetwerk" met 270 leden, waaronder commerciële bedrijven en kmo's, milieubewegingen, ngo's, sociale actoren, educatieve instellingen en overheden. De organisatie viert dit jaar haar vijftiende verjaardag, die het onder andere met deze actie in de verf wil zetten.

 

"Onze leden delen een gemeenschappelijke interesse om kennis - en kennissen - te delen rond duurzaamheid", zegt David Leyssens. KAURI organiseert een aantal activiteiten per jaar voor haar leden, waarbij de focus vooral op het faciliteren van overleg en het stimuleren van samenwerking rond gemeenschappelijke duurzaamheidsdoelen ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top