Toplui Delhaize en Max Havelaar ruilen één dag van job

Toplui Delhaize en Max Havelaar ruilen één dag van job

Dirk Van Den Berghe, CEO van Delhaize België, is vanochtend aan de slag gegaan bij Max Havelaar België. Hij vervangt er Lily Deforce (foto), directeur van de Belgische Fairtrade-organisatie, die deze morgen de omgekeerde beweging maakte. De "ruil voor één dag" kwam er op initiatief van KAURI, het Belgische netwerk rond duurzaamheid.

"Vertrouwen creëren tussen bedrijven en ngo's"

Deze jobwissel moet "een mooie illustratie zijn van wat KAURI beoogt: het creëren van een vertrouwensklimaat en inspiratie tussen bedrijven en ngo’s", aldus KAURI-directeur David Leyssens. "Ons vertrekpunt is het geloof dat uitwisseling er toe leidt dat organisaties elkaars werk diepgaander leren kennen en daardoor meer appreciatie leren opbrengen voor elkaars standpunten. Het vertrouwen dat door een dergelijke uitwisseling tot stand komt, kan hopelijk bijdragen aan een samenwerking rond gemeenschappelijke doelen".

 

Zo zal de Delhaize-topman onder meer een onderhoud hebben met een producent uit het zuiden, terwijl de topvrouw van Max Havelaar eerst een Delhaize-vestiging bezoekt en daarna vergaderingen bijwoont op de hoofdzetel. Het kijkje achter de schermen moet beide toplui een betere kijk geven op het beslissingsproces van elkaars bedrijf. Begin november komen beide toplui overigens weer samen om hun ervaringen te delen en - wie weet - tot een beter begrip en dito samenwerking te komen.

 

"Kennis en kennissen delen"

KAURI is een "multi-actornetwerk" met 270 leden, waaronder commerciële bedrijven en kmo's, milieubewegingen, ngo's, sociale actoren, educatieve instellingen en overheden. De organisatie viert dit jaar haar vijftiende verjaardag, die het onder andere met deze actie in de verf wil zetten.

 

"Onze leden delen een gemeenschappelijke interesse om kennis - en kennissen - te delen rond duurzaamheid", zegt David Leyssens. KAURI organiseert een aantal activiteiten per jaar voor haar leden, waarbij de focus vooral op het faciliteren van overleg en het stimuleren van samenwerking rond gemeenschappelijke duurzaamheidsdoelen ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top