Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België"

Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België"

Frans Muller, CEO van supermarktgroep Delhaize, verwacht niet dat er in België een prijzenslag naar Nederlandse normen zal komen. Volgens hem geven Belgen nu eenmaal meer geld uit aan voeding dan Nederlanders.

Prijzen zullen niet meer dalen

Ook de concurrentie van de Nederlandse keten Albert Heijn zal daar weinig verandering in brengen: Delhaize verlaagde vorig jaar zijn prijzen, maar daar zal het zo ongeveer bij blijven, zegt Muller in een gesprek met de Nederlandse krant Het Financiëele Dagblad.

 

"Je ziet de prijzen op dit moment niet veel verder dalen. Je moet ook niet vergeten dat Belgen andere consumenten zijn dan Nederlanders. Een Belg geeft meer geld uit aan eten dan een Nederlander. Belgen willen rijkere voeding", aldus de topman. Door het ontbreken van een prijzenslag heeft Albert Heijn wel het voordeel in dat het in België goedkoper kan zijn dan de concurrenten door de Nederlandse prijzen toe te passen.

 

Red Market geen kernactiviteit

Delhaize ondervindt niet alleen concurrentie van andere supermarkten in het 'hogere' segment, er is ook steeds meer druk van de discounters. Op die markt probeert de Delhaize Groep met Red Market ook zelf een graantje probeert mee te pikken. Toch ziet Muller Red Market niet als een essentieel deel van de strategie.

 

"Red Market is een kleine, winstgevende activiteit, maar we hebben die formule niet als kernactiviteit bestempeld." Volgens hem is het aanbod van Delhaize ook goed genoeg om de discountklant aan te trekken: "Klanten denken geen dingen als "vandaag ga ik naar de discounter" of "vandaag ga ik naar de servicesupermarkt". Klanten denken in behoeften en aangezien wij ook een heel goed discountaanbod hebben, kunnen ook mensen met die behoefte bij ons terecht. Alles is er."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top