Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België" | RetailDetail

Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België"

Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België"

Frans Muller, CEO van supermarktgroep Delhaize, verwacht niet dat er in België een prijzenslag naar Nederlandse normen zal komen. Volgens hem geven Belgen nu eenmaal meer geld uit aan voeding dan Nederlanders.

Prijzen zullen niet meer dalen

Ook de concurrentie van de Nederlandse keten Albert Heijn zal daar weinig verandering in brengen: Delhaize verlaagde vorig jaar zijn prijzen, maar daar zal het zo ongeveer bij blijven, zegt Muller in een gesprek met de Nederlandse krant Het Financiëele Dagblad.

 

"Je ziet de prijzen op dit moment niet veel verder dalen. Je moet ook niet vergeten dat Belgen andere consumenten zijn dan Nederlanders. Een Belg geeft meer geld uit aan eten dan een Nederlander. Belgen willen rijkere voeding", aldus de topman. Door het ontbreken van een prijzenslag heeft Albert Heijn wel het voordeel in dat het in België goedkoper kan zijn dan de concurrenten door de Nederlandse prijzen toe te passen.

 

Red Market geen kernactiviteit

Delhaize ondervindt niet alleen concurrentie van andere supermarkten in het 'hogere' segment, er is ook steeds meer druk van de discounters. Op die markt probeert de Delhaize Groep met Red Market ook zelf een graantje probeert mee te pikken. Toch ziet Muller Red Market niet als een essentieel deel van de strategie.

 

"Red Market is een kleine, winstgevende activiteit, maar we hebben die formule niet als kernactiviteit bestempeld." Volgens hem is het aanbod van Delhaize ook goed genoeg om de discountklant aan te trekken: "Klanten denken geen dingen als "vandaag ga ik naar de discounter" of "vandaag ga ik naar de servicesupermarkt". Klanten denken in behoeften en aangezien wij ook een heel goed discountaanbod hebben, kunnen ook mensen met die behoefte bij ons terecht. Alles is er."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.