Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België" | RetailDetail

Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België"

Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België"

Frans Muller, CEO van supermarktgroep Delhaize, verwacht niet dat er in België een prijzenslag naar Nederlandse normen zal komen. Volgens hem geven Belgen nu eenmaal meer geld uit aan voeding dan Nederlanders.

Prijzen zullen niet meer dalen

Ook de concurrentie van de Nederlandse keten Albert Heijn zal daar weinig verandering in brengen: Delhaize verlaagde vorig jaar zijn prijzen, maar daar zal het zo ongeveer bij blijven, zegt Muller in een gesprek met de Nederlandse krant Het Financiëele Dagblad.

 

"Je ziet de prijzen op dit moment niet veel verder dalen. Je moet ook niet vergeten dat Belgen andere consumenten zijn dan Nederlanders. Een Belg geeft meer geld uit aan eten dan een Nederlander. Belgen willen rijkere voeding", aldus de topman. Door het ontbreken van een prijzenslag heeft Albert Heijn wel het voordeel in dat het in België goedkoper kan zijn dan de concurrenten door de Nederlandse prijzen toe te passen.

 

Red Market geen kernactiviteit

Delhaize ondervindt niet alleen concurrentie van andere supermarkten in het 'hogere' segment, er is ook steeds meer druk van de discounters. Op die markt probeert de Delhaize Groep met Red Market ook zelf een graantje probeert mee te pikken. Toch ziet Muller Red Market niet als een essentieel deel van de strategie.

 

"Red Market is een kleine, winstgevende activiteit, maar we hebben die formule niet als kernactiviteit bestempeld." Volgens hem is het aanbod van Delhaize ook goed genoeg om de discountklant aan te trekken: "Klanten denken geen dingen als "vandaag ga ik naar de discounter" of "vandaag ga ik naar de servicesupermarkt". Klanten denken in behoeften en aangezien wij ook een heel goed discountaanbod hebben, kunnen ook mensen met die behoefte bij ons terecht. Alles is er."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".