Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België"

Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België"

Frans Muller, CEO van supermarktgroep Delhaize, verwacht niet dat er in België een prijzenslag naar Nederlandse normen zal komen. Volgens hem geven Belgen nu eenmaal meer geld uit aan voeding dan Nederlanders.

Prijzen zullen niet meer dalen

Ook de concurrentie van de Nederlandse keten Albert Heijn zal daar weinig verandering in brengen: Delhaize verlaagde vorig jaar zijn prijzen, maar daar zal het zo ongeveer bij blijven, zegt Muller in een gesprek met de Nederlandse krant Het Financiëele Dagblad.

 

"Je ziet de prijzen op dit moment niet veel verder dalen. Je moet ook niet vergeten dat Belgen andere consumenten zijn dan Nederlanders. Een Belg geeft meer geld uit aan eten dan een Nederlander. Belgen willen rijkere voeding", aldus de topman. Door het ontbreken van een prijzenslag heeft Albert Heijn wel het voordeel in dat het in België goedkoper kan zijn dan de concurrenten door de Nederlandse prijzen toe te passen.

 

Red Market geen kernactiviteit

Delhaize ondervindt niet alleen concurrentie van andere supermarkten in het 'hogere' segment, er is ook steeds meer druk van de discounters. Op die markt probeert de Delhaize Groep met Red Market ook zelf een graantje probeert mee te pikken. Toch ziet Muller Red Market niet als een essentieel deel van de strategie.

 

"Red Market is een kleine, winstgevende activiteit, maar we hebben die formule niet als kernactiviteit bestempeld." Volgens hem is het aanbod van Delhaize ook goed genoeg om de discountklant aan te trekken: "Klanten denken geen dingen als "vandaag ga ik naar de discounter" of "vandaag ga ik naar de servicesupermarkt". Klanten denken in behoeften en aangezien wij ook een heel goed discountaanbod hebben, kunnen ook mensen met die behoefte bij ons terecht. Alles is er."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top