Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België"

Topman Delhaize verwacht "geen verdere prijzenslag in België"

Frans Muller, CEO van supermarktgroep Delhaize, verwacht niet dat er in België een prijzenslag naar Nederlandse normen zal komen. Volgens hem geven Belgen nu eenmaal meer geld uit aan voeding dan Nederlanders.

Prijzen zullen niet meer dalen

Ook de concurrentie van de Nederlandse keten Albert Heijn zal daar weinig verandering in brengen: Delhaize verlaagde vorig jaar zijn prijzen, maar daar zal het zo ongeveer bij blijven, zegt Muller in een gesprek met de Nederlandse krant Het Financiëele Dagblad.

 

"Je ziet de prijzen op dit moment niet veel verder dalen. Je moet ook niet vergeten dat Belgen andere consumenten zijn dan Nederlanders. Een Belg geeft meer geld uit aan eten dan een Nederlander. Belgen willen rijkere voeding", aldus de topman. Door het ontbreken van een prijzenslag heeft Albert Heijn wel het voordeel in dat het in België goedkoper kan zijn dan de concurrenten door de Nederlandse prijzen toe te passen.

 

Red Market geen kernactiviteit

Delhaize ondervindt niet alleen concurrentie van andere supermarkten in het 'hogere' segment, er is ook steeds meer druk van de discounters. Op die markt probeert de Delhaize Groep met Red Market ook zelf een graantje probeert mee te pikken. Toch ziet Muller Red Market niet als een essentieel deel van de strategie.

 

"Red Market is een kleine, winstgevende activiteit, maar we hebben die formule niet als kernactiviteit bestempeld." Volgens hem is het aanbod van Delhaize ook goed genoeg om de discountklant aan te trekken: "Klanten denken geen dingen als "vandaag ga ik naar de discounter" of "vandaag ga ik naar de servicesupermarkt". Klanten denken in behoeften en aangezien wij ook een heel goed discountaanbod hebben, kunnen ook mensen met die behoefte bij ons terecht. Alles is er."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top